2013 Peru
2013-10-13 Op weg naar het land van de Inca’s
2013-10-13 16.07.14.jpg
Om 6.00 uur opgestaan. Ik heb heerlijk geslapen in tegenstelling tot Ron. Hij heeft met name s`nachts last van de hoogte en kan daardoor niet lekker ademen. Ik voel me eigenlijk weer helemaal goed. Het ontbijt smaakte prima, er was verse jus d`orange heerlijk. We hadden uitzicht op de hotel lama`s die ook hun ontbijt kregen en met smakkende lippen de lange groene sprieten naar binnen werkten. Ook de cavia`s werden niet vergeten. Twee hokken vol en bedoeld voor consumptie. Achhh, ze zien er zo lief uit, ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om er een op te eten. Het is erg bewolkt buiten en even later begint het te regenen, wat hebben we een geluk gehad met het weer gisteren.
Om half 8 zitten de koffers in de bus en gaan we op weg naar Cuzco, de oude hoofdstad van het Incarijk. Onderweg zouden we nog een stop maken op 4000 meter hoogte omdat dit een prachtig vergezicht zou opleveren. Dit ging niet door, het regende (onderweg zelfs sneeuw langs de weg zien liggen) en de wolken hingen zo laag dat er niets te zien viel. Iedereen zat lekker met z`n jas aan in de bus. Er werden aardig wat kilometers gemaakt tot de lunch. Die overigens heerlijk was.
2013-10-13 16.16.49.jpg
Na de lunch niet zo lang gereden, we zijn gestopt om de tempel van Viracocha in Raqchi te bekijken. Dit is een Incacomplex waar ook de overblijfselen van ronde voedselschuren zijn te vinden. Dit complex was zeer belangrijk voor Peru, op wetenschappelijk, religieus en agrarisch gebied. Er waren 160 voedselschuren die voor de voedselvoorziening van heel Peru zorgden. Het lijkt alsof de Inca cultuur lang aan de macht is geweest. Niets is minder waar, de Inca`s hebben ongeveer 500 jaar de macht gehad en daarna werden zij verslagen door de Spanjaarden. De Inca`s waren wel erg machtig en hebben in zeer korte tijd hun rijk uitgebreid. De bouwwerken die zij maakten waren aardbeving bestendig. Nu komen er zelfs Japanse wetenschappers om de resten van de bouwwerken te bestuderen naar Peru. De Spanjaarden hebben hun bouwwerken bovenop de resten van de Inca bouwwerken gezet en bij aardbevingen viel het gedeelte wat zij hadden gebouwd om als een blokkentoren terwijl de resten van de Inca`s bleven staan.
2013-10-13 16.58.58.jpg
Terug naar de bus kwamen we langs een pleintje waar een religieus feest werd gevierd. De muziek klonk lekker vals maar het was wel heel leuk om te zien. Iedereen was verkleed en heerlijk aan het dansen. Volgens Jeroen vieren de Peruanen 365 dagen per jaar een of ander religieus feest en omdat ze niet zo goed tegen drank kunnen zijn ze vaak ruim voor het feest is afgelopen al lekker dronken. Je ziet aan de foto’s dat ze het naar hun zin hebben.
2013-10-13 18.44.20.jpg
Hierna gaan we richting Andahuaylillas om daar een kerkje te bekijken die niet onder doet voor de Sixtijnse kapel. Jammer genoeg mogen we niet binnen fotograferen. Ik kan jullie niet vertellen wat een schitterend kerkje dit was. Schitterend in twee opzichten, van hoe mooi het was en de schittering van zilver en goud. Ik heb nog nooit zoiets moois gezien. Omdat de Spanjaarden de inheemse bevolking graag tot het katholieke geloof wilden bekeren besloten ze de kerken zo mooi mogelijk te maken zodat de bevolking er graag zou komen. Er werden muurschilderingen gemaakt waarop het geloof werd uitgebeeld en te zien was wat het verschil was tussen de hel en de hemel. Dit kerkje wordt momenteel gerestaureerd en dat is maar goed ook, wat een prachtige fresco`s, schilderijen, kapelletjes, een fantastisch beschilderd plafond enz enz. Nogmaals zo jammer dat we er geen foto’s mochten maken, want nu kan ik het jullie niet laten zien. Ron heeft er een kunnen vinden op internet die staan bij de foto’s krijg je toch een beetje een indruk. Buiten zat een oud vrouwtje en na haar een sol te hebben gegeven mocht ik een foto van haar maken, die vind ik zelf prachtig geworden. Ik hoor wel wat jullie er van vinden.
2013-10-13 18.45.04.jpg
Uiteindelijk in Cuzco beland. Leuk hotel midden in het centrum. De koffers blijven voorlopig hier want morgen kunnen we alleen met een weekendtas reizen. In de trein Naar Machu Pichu mogen geen koffers mee. Leg ik nog wel uit. Over drie dagen zijn we dan weer terug in Cuzco. Om half 8 het centrum ingewandeld en echt heerlijk gegeten. Nu nog de weekendtas in orde maken en naar bed, het is alweer 23.00 uur geweest. Morgen om 7.00 uur opstaan, valt mee. We vrezen voor overmorgen want Jeroen heeft al laten doorschemeren dat het dan wel heel erg vroeg opstaan zal worden. We vermoeden dat het rond 4.00 uur zal zijn. Ik hou jullie op de hoogte.