2013 Peru
2013-10-14 De heilige vallei (en meer)
2013-10-14 20.57.03.jpg
Gisteravond nog wat was naar de wasserette gebracht. Om kwart voor 8 moesten de koffers klaar staan want die werden opgeslagen. Bleek toen we de was op gingen halen om 7.15 uur dat deze nog zeiknat was. Gevraagd of we de koffers wat later mochten inleveren tot de was droog was, dit kon gelukkig. Een half uur later (lekker in de stress) was de was droog. Het is namelijk zo dat als je Machu Picchu gaat bezoeken, je er alleen per trein kunt komen en je niet meer dan een stuk bagage mee mag nemen. Vandaar dat we nu allemaal met een weekendtas moeten reizen.
2013-10-14 11.44.55.jpg
Om 8.30 uur zaten we in de bus op weg naar allerlei Inca plekken. De eerste stop was de ruine van Sacsayhuaman. Hier zagen we huizen hoge stenen. Ongelooflijk hoe ze die soms kilometers verplaatst hebben. Daarna hebben we de tempels van Tambo Machay en Qenko gezien. Vandaar uit naar de ruïnes van Pisaq die liggen in de heilige vallei. Wat een prachtige vergezichten. Het Andesgebergte is adembenemend mooi. Het was vandaag een regenachtige dag voor de kleuren van de foto’s wat minder mooi maar wat weer prachtig was waren de laaghangende wolken in en om de bergen. De heilige vallei was zo mooi, jongens wat jammer dat foto’s nooit de werkelijkheid weergeven. De wandeling daar ging over soms hele smalle paadjes, je moet geen hoogtevrees hebben want soms keek je wel erg diep de afgrond in. Het was zo de moeite waard, zeer inspannend dat wel en ik ben benieuwd hoeveel spierpijn ik morgen zal hebben. Dan zal ik moeten doorbijten want morgen moeten we eerst een flinke klim maken bij Machu Pichu om de Incastad in volle glorie te zien.
2013-10-14 12.04.51.jpg
Na de heilige vallei hebben we heerlijk geluncht in een heel leuk Spaans achtig tentje. Daarna door naar het laatste deel van de dag Ollantaytambo. Dit tempelcomplex dat hoog boven de aangelegde terassen uittorent, vormde eens een toevluchtsoord voor de Inca`s. Op het nippertje ontsnapten de Spaanse conquistadores hier aan de dood.
2013-10-14 14.14.55.jpg
De Incasteden moeten er prachtig hebben uitgezien met beschilderde tempels en veel goud en zilveren decoraties. Toen de Spanjaarden Peru bezetten hebben ze dit allemaal gestolen. De tocht begon met het beklimmen van een enorme trap. Ik dacht eerst dat ik het niet zou halen, mijn god wat was dit inspannend. Daarna vervolgde we onze weg wederom langs smalle paadjes en diepe afgronden. Ook deze tocht was zeer de moeite waard. Aan de overkant van het complex lagen hoog in de bergen de voorraadschuren. Ongelooflijk hoe hoog ze moesten om hun eten daar te halen. De geschiedenis van de Inca`s is heel interessant en ik zou er pagina`s over kunnen schrijven, doe ik niet als ik het zelf maar weet.
2013-10-14 20.57.03.jpg
Om 18.30 uur kwamen we in het hotel aan. Wauw, wat een leuk hotel, met een paar prachtige tuinen helemaal vol met bloeiende planten. Jammer dat het al bijna donker was zodat ik er geen foto’s van kon maken. Het is gebouwd als een Spaanse haciënda. We kregen het verrassende bericht van Jeroen dat we om drie uur vannacht op moeten staan! Kan dus ook dan geen fotos nemen omdat het dan natuurlijk nog donker is. Waarom drie uur, dat heeft te maken met het feit dat er niet meer dan 2500 mensen per dag Machu Pichu mogen bekijken. Je krijgt dan te horen hoe laat je geacht wordt de trein te nemen, dit is voor ons 4 uur. Gelijk maar naar het restaurant gegaan om te eten. Ik had een zalige zalmforel en Ron een super lekkere biefstuk, ja koken kunnen ze wel hier in Peru. Lekker glas wijn erbij en nu dit blog weer bijwerken. Ik ga zo onder de douche dan hoef ik dit morgenochtend (straks ) niet te doen. Het restaurant is voor ons al om kwart over drie open voor het ontbijt, dat geloof je toch niet, wat een service. Het is nu bijna 21.00 uur en ik denk dat het slapen wel gaat lukken. Tot morgen. Hoop dat jullie door middel van de foto’s toch een beetje een indruk krijgen van alle prachtige dingen die we hier zien.