2013 Peru
2013-10-15 Machu Picchu
2013-10-15 09.24.30.jpg
Jeetje, dat was vroeg, toen om drie uur de wekker ging stonden we niet te popelen om uit bed te komen. Je moet er wat voor over hebben. In de eetzaal stond een heerlijk uitgebreid ontbijt voor ons klaar, verse jus d`orange, vers fruit, yoghurt, broodjes etc en dat om half vier s `nachts, heerlijk hoor. Om klokslag vier uur reed de bus naar het treinstation. Wat we daar aantroffen! Totale chaos komt nog het dichtst in de buurt. Wat een mensenmassa stond daar en ze wilden allemaal in de trein naar Machu Picchu. Het was donker, het regende en overal stonden controleurs, ze wilden zelfs je paspoort zien. We zaten in wagon A met een vast stoelnummer. De trein viel helemaal niet tegen, het was een mooie trein met prima stoelen en tussen de stoelen een tafeltje. De treinreis duurde een uur en een kwartier. In die tijd kregen we ook nog (gratis, ha,ha) koffie of thee met een koek. Om kwart voor 7 arriveerden we op het station van Machu Picchu Pueblo. De trein rijdt dwars door het stadje, je gelooft je ogen niet, links en rechts van het spoor zijn er hotels, huizen en winkeltjes. Uitgestapt moesten we een kleine honderd meter lopen naar het hotel en wat voor hotel, ziet er prachtig uit. Hier moesten we onze bagage stallen omdat we alweer naar de bus moesten die je naar de top van de berg zou brengen waar we de Inca stad Machu Picchu gaan bekijken.
2013-10-15 11.01.12.jpg
In het dorp staan overal kleine bussen die je naar boven brengen, je moest keurig in de rij wachten tot je kon instappen. Ook nu moest je weer niet bang zijn van hoogtes want je reed soms gevaarlijk dicht langs de kant en dan keek je zo het ravijn in. De rit duurde maar 15 minuten en er zaten en paar zeeeer scherpe haarspeldbochten in, en dan moesten de bussen elkaar ook nog passeren op deze smalle weg. Eindelijk rond 8.00 uur waren we op de plaats van bestemming en natuurlijk waren we er niet alleen, jongens wat een toeristen liepen daar rond, voor het eerst deze vakantie dat ik er zoveel bij elkaar zag. Met onze ginds Pasqual liepen we richting trappen. Wat een trap, ik kon niet meer en dacht echt dat ik het loodje legde. We zitten nu op 2400 meter hoogte in de jungle van het Andesgebergte en de natuur is adembenemend. Ik weet dat ik dit al vaker heb geschreven maar het veranderd steeds en iedere keer is het weer zo mooi.
2013-10-15 11.12.33.jpg
Toen kwam de beloning we zagen Machu Picchu in volle glorie, dit is de plek waarom de meeste mensen naar Peru gaan en het was fenomenaal. De stad werd nooit gevonden door de Spanjaarden. In 1911 werd de bergstad herontdekt door de Amerikaanse ontdekkingsreiziger Hiram Bingham. Jeroen had ons expres de trap laten nemen omdat we aan het eind van bovenaf de complete stad zagen liggen. De wolken hingen zeer laag (dat zien jullie wel op de foto’s) soms moest je wachten tot de wolken overdreven om een foto te kunnen maken. Het gaf de stad wel iets mystieks. Ik schijn in een vorig verslag geschreven te hebben dat de Inca`s 500 jaar aan de macht waren, dit moet zijn, 500 jaar geleden en ze waren slechts 100 jaar aan de macht. Het was lichamelijk wel heel inspannend en het was goed dat het niet zo warm was, maar mooi, zo mooi. Er is ons veel uitgelegd (heel veel weten ze helemaal niet zeker want de Inca`s hadden geen schrift) en ik kon niet ophouden met foto’s nemen. Rob, ik heb Renee meegenomen naar deze heilige grond en ze is nu ook in Peru.
2013-10-15 11.17.15.jpg
Rond 12 uur was de rondleiding klaar, we mochten er nog zelf rond lopen als we wilden maar ondanks dat het prachtig was wilden iedereen graag wat eten. Per slot van rekening waren we inmiddels al 8 uur in touw en was het ook zo lang geleden dat we het ontbijt hadden genuttigd. Met Jeroen zijn we terug gegaan naar het dorpje en hebben we heerlijk gegeten in de Gelukkige Indiaan. Tagliatella en dan kreeg je allerlei schaaltjes bij zodat je de pasta kon beleggen zoals je zelf wilde, heerlijk.
2013-10-15 18.27.48.jpg
Inmiddels was het twee uur en zijn we richting hotel gegaan, ik kan inmiddels geen trap meer zien! In de lobby aangekomen kregen we de sleutel (onze tassen stonden al in de kamer) en bleken we nog een aantal trappen op te moeten, ik heb het zuchtend en steundend volbracht. Het is denk ik tot nu toe het mooiste hotel wat we hebben gehad. Alles is even verzorgd en het staat op 5 hectare grond. Het is een Ecohotel en doen allerlei rondleidingen door de hoteltuin.
2013-10-15 18.33.24.jpg
Op de kamer ruikt het heerlijk en we hebben een zeer warme (heerlijk) douche. Ron heeft even geslapen en om half vier wilden we wel meedoen met een toertje. Het bleek de Tea tour te zijn. Het hotel heeft een veld met theestruiken staan en ze bewerken het ook zelf. De thee die je hier dus drinkt maken zij zelf. Wij hadden een zakje bij ons en daarin moesten we 40 mooie theeblaadjes verzamelen, hierna gingen we deze uitrollen op een steen tot ze helemaal gekneusd waren. Het drogen wat daarna zou moeten gebeuren werd ons uitgelegd want we hadden natuurlijk geen 12 uur de tijd, dit is de tijd die het kost om de thee mooi droog te krijgen. Deze stond al klaar en wij mochten zeven om de mooiste blaadjes te verzamelen. Nadat we ons eigen theezakje hadden gemaakt werd deze gevuld met thee en gingen we op weg naar de lobby. Overal stonden mooie zitjes en er was zelfs een open haard. We kregen een kop heet water en daar hingen we onze eigen gemaakte zakje thee in ???? Het smaakte erg lekker als ook de kleine brownies die we er bij kregen.
2013-10-15 19.13.16.jpg
Om 17.00 uur waren we klaar en om 17.30 uur zouden we meedoen aan de Mystic Tour. Tja je moet alles uit je vakantie halen wat er in zit. Dit was grappig maar viel een beetje in het niet doordat het ging regenen. We moesten mediteren en liepen met een lantaarntje rond met een kaarsje erin. Het mediteren gaat niet zo goed als ook de trein steeds voorbij komt die ook nog een luid laat horen dat hij eraan komt.
Om half 8 waren we allemaal bij elkaar in de lobby en voorzag Jeroen ons van een Pisco Sauer. Het eten deden we in het restaurant van het hotel, dit ligt tussen twee sporen in en de trein kwam regelmatig aan beide kanten voorbij, heel gek maar ook leuk. De treinreizigers konden zo op ons bord kijken. Alweer zulk lekker eten. Inmiddels was het 22.45 uur en ik dacht nog wel het verslag te kunnen schrijven. Na een paar minuten kon ik niet meer, we waren inmiddels bijna 24 uur wakker. Voor het eerst deze vakantie dacht ik, de groeten met het verslag ik ga slapen. Geslapen heb ik, ik kan niet anders zeggen wat een heerlijk bed.
We werden om 6.00 uur wakker maar zijn lekker tot 8.00 uur blijven liggen. Na het ontbijt wat we buiten met uitzicht op de rivier hebben gegeten, zit ik nu met allerlei vogelgeluiden op de achtergrond dit verslag te typen. Vanmiddag om 16.00 uur zitten we weer in de trein richting Cusco. Het gaat opeens hard, nog maar een paar dagen en dan vliegen we weer richting Nederland. Nu gaan we de tassen in de lobby zetten en willen we zelf de tuinen van het hotel verkennen. Dan wat eten in het dorp (misschien nog wat winkelen ) en dan is het alweer tijd om naar het station te gaan. Ik voel alle spieren in mijn lijf en moet me verzetten om al die trapjes, hier in het hotel, weer op en af te gaan. Het weer is trouwens heerlijk, het zonnetje schijnt volop en dat wordt geen straf om tot vanmiddag te wachten op de trein.