2014 Canada
2014-09-12 12 Grizzly’s en meer
Vanmorgen met de camper op weg naar Campbell River voor de Grizzly tocht. Het zijn en blijven wilde dieren dus er is altijd een mogelijkheid dat je ze niet gaat zien. Om half elf moesten we verzamelen bij de jachthaven van Campbell River (Zalm hoofdstad van de wereld, althans dat zeggen zij zelf). Om precies te zijn bij Discovery Harbor, Dock K. De tocht ging naar Orford River wat op het vaste land ligt.
Er lag een Zodiac voor ons klaar. Dit is een soort rubber boot waarop 12 mensen passen. Twee enorme buitenboordmotoren completeren de Zodiac. We kregen dikke waterdichte pakken aan, wat nog wel enige handigheid vereiste voor je ze aan had, en een fleece muts. Onze outfit werd afgemaakt met een skibril. Het pak was voor de kou en als je overboord zou slaan blijf je enige tijd drijven. Nu was het heerlijk weer dus konden we ons niet voorstellen dat we het koud zouden krijgen op de boot. Niet waar dus, de boot voer zo ontzettend snel dat het niet anders kon dan dat je het koud kreeg, zelfs met het pak aan. De bril liet je ook wel op anders was het onmogelijk door je tranende ogen iets te zien.
De tocht duurde zo’n twee uur door een prachtig gebied, na anderhalf uur zijn we gestopt op het eilandje Stewart Island waar we de lunch kregen. Hier vertelde Jos ( Nederlander en eigenaar van Eagle eye adventures ) het een en ander over de Grizzly. Ook liet hij twee nagels zien, van de zwarte- en grizzlybeer, een wereld van verschil. De nagels van een Grizzly zijn drie maal zo lang. De zwarte- en Grizzlybeer schelen niet eens zo erg in grootte maar er zijn wel een aantal verschillen. Om te beginnen dus de klauwen dit omdat de Grizzly 's goed moeten kunnen graven, ook kunnen Grizzly 's niet in bomen klimmen.
De rest weet ik niet meer, zoeken we nog wel eens op. Een Grizzly mannetje heeft een leefgebied van 4000 Km2 en een vrouwtje van 1000 km2. als een mannetje een vrouwtje tegenkomt zal er altijd gepaard worden. Het vrouwtje heeft echter het bijzondere vermogen om het sperma en de eicellen van elkaar gescheiden te houden. Heeft zij een voldoende vetvoorraad dan komen het sperma en eicellen bij elkaar en wordt ze zwanger. Er kunnen verschillende vaders in het spel zijn. Zo kan het voorkomen dat een vrouwtje tegelijk (tot 3) cubs krijgt, die alle drie een andere vader hebben. Ze kunnen ook nog eens allemaal een andere kleur hebben. Heel bijzonder. Na de lunch werd er nog iets meer dan een half uur gevaren (we hebben totaal, dus heen en terug, ruim 200 km. Gevaren). Onderweg nog twee maal een visarend gezien. Ze vliegen zo snel dat het onmogelijk is om ze op de foto te krijgen.
We arriveerden op Bute Inlet het leefgebied van de Homalco stam. Dit zijn de originele bewoners (indianen) van dit stuk land. Het eerste wat we zagen is dat er ook flink hout werd gekapt. Ik heb een vrachtwagen op de foto gezet die zo enorm hoog opgeladen was met hout dat zelfs de indianen er foto’s van gingen maken. We werden met een busje gehaald bij het haventje en bij het bezoekerscentrum stapte we over op iets wat leek op een oude schoolbus.
Na ongeveer een kwartier rijden door het bos kwam de bus tot stilstand. Er was een moeder Grizzly gespot met drie jongen. We konden gewoon uitstappen (hadden we niet gedacht). Wel kregen we een aantal instructies. Je moet als groep bij elkaar blijven, je mocht alleen fluisteren, geen eten en/of drinken mee naar buiten nemen en niet flitsen als je foto’s ging maken. En daar zagen we haar in de rivier met haar drie jongen. Wauw, wauw en nog eens wauw wat een prachtig gezicht. Na een tijdje weer in de bus en eind verder kwamen we wederom de moeder tegen, af en toe viste ze een zalm uit het water waar een stukje van werd opgegeten en de rest lieten ze liggen.
Ook liep daar een mannetje rond, het liep bijna uit op een confrontatie tussen het mannetje en het vrouwtje. Op een gegeven moment kwam het vrouwtje wel erg dicht bij ons in de buurt. We zagen haar op nog geen drie meter afstand!!! Wel werden we toen gemaand om rustig achteruit te lopen en niet te praten.Vond dat best wel eng. Er werd door de gids in zijn handen geklapt en ja hoor, het vrouwtje draaide zich om, ze gunde ons geen blik meer waardig, en liep van ons weg.
Uiteindelijk hebben we 12 Grizzly 's gezien waaronder 5 jongen en dus 7 volwassen dieren. Je kunt goed het verschil tussen het mannetje en vrouwtje zien. In november gaan ze op ongeveer 1100 meter hoogte hun winterslaap houden om dan in april weer tevoorschijn te komen. Wat een schitterende tocht was dit en wat een ongelooflijk geluk hebben we gehad om zoveel beren te zien. Diep tevreden stapten we om 17.00 uur weer in de Zodiac (en hesen we ons weer in het waterdichte pak) om terug te keren naar Campbell River.
We waren een uur aan het varen toen Jos nog een verrassing had, als hij flink gas zou geven dan kon hij ons vlakbij de haven waarschijnlijk nog Orka's laten zien. Er waren een mannetje, twee vrouwtjes en een jonkie gesignaleerd. Rond 19.00 uur minderde de boot vaart en jaaaa daar zagen we de enorme vissen af en toe boven komen en het water door hun spuitgaten komen. Je kon heel goed zien wat het kleintje was. Nou dan wordt je wel even stil. Wat een geluk en wat mooi dat we dit ook nog konden zien. Foto’s nemen ging heel moeilijk want we moesten pal tegen de zon in fotograferen en voor je het weet duiken ze weer onder water, maar toch kun je wel wat zien.
Wat een geweldige dag met een fenomenaal einde. Om kwart voor 8 meerde de Zodiac af aan de kade en zat de dag erop. Hup naar de camper en naar huis, waar we om half negen arriveerde. Daar deed ik lekker stom, ik stond in de deuropening van de cabine op een treetje. Ik dacht dat dit treetje vrij bleef als je de deur dicht deed, maar nee. Ik trek de deur van binnenuit hard dicht en daar zat lekker mijn enkel tussen de deur. Hoe stom kun je zijn. Precies op allebei de bot knobbels. Geen lekker gevoel dat kan ik je verzekeren. Het restaurant op de camping blijkt tot overmaat van ramp om 9.00 uur dicht te gaan. Nou ja, we hebben soep, deze opgewarmd en een boterham erbij en de trek is gestild. Ron zijn laatste vuurtje gestookt en met een glas wijn gekeken naar twee cruiseschepen die voorbij kwamen varen. Morgen breken we hier op om te vertrekken richting het noorden van het eiland. Wat zullen we lekker slapen vannacht.