2014 Canada
2014-09-16 Op weg naar Whistler
Vanmorgen hebben we om 7.00 uur de camping verlaten om 540 kilometer te rijden naar Whistler wat ten noordwesten van Vancouver ligt. Nog even een laatste blik op de zee en daar gingen we. Er hing gelukkig geen mist en het was rustig op de weg. Als eerste moesten we rijden naar Nanaimo waar we de ferry zouden moeten nemen. Wat ik steeds vergeet te vertellen is hoe idioot de fietspaden zijn. Je mag namelijk ‘gewoon’ op de vluchtstrook naast de weg rijden. Of het nu een weg is waar je 120- of 80 kilometer per uur mag rijden, je mag er fietsen. Er staat zelfs een fiets op de vluchtstrook afgebeeld. Soms moet je als fietser naar rechts en dan moet je oversteken op de plek waar het verkeer de weg opkomt.
Er staat dan op een bordje dat je de veiligheid in acht moet nemen tijdens het oversteken, dat lijkt me wel. Het is niet zo dat je hordes fietsers ziet, maar toch kom je ze regelmatig tegen. Bizar. Verder hebben ze een soort richels gemaakt in de witte streep rechts van de rijbaan. Als je hier met je wielen overgaat dan maakt dit een heel vervelend geluid. Op zich handig, want A: mocht je in slaap sukkelen dan wordt je vanzelf van het geluid wakker, B: je rijdt geen eventuele fietsers overhoop en C: je blijft keurig in het midden van je rijbaan rijden.
Rond 12.00 uur waren we in Nanaimo en konden we weer 155 dollar aftikken om naar de overkant te varen. ’s Morgens al voor 150 dollar getankt, het gaat hard met de dollars. De boot vertrok om 13.00 uur en zou er anderhalf uur over doen. Het was een mooie tocht want er valt genoeg te zien onderweg. In de verte zie je steeds wat kleine eilandjes liggen. Op een gegeven moment zag je vanaf het water Vancouver (de stad) liggen. Mooie foto gemaakt want het was wat heiig (schrijf je dat zo?) en alles op de foto lijkt daardoor in dezelfde kleur blauw te zijn, de lucht, het water en de contouren van de stad. Om half drie mochten we weer naar de camper om van de boot af te rijden, het is echt verbazingwekkend hoe snel al die auto’s, vrachtwagens en campers van zo’n boot zijn. Op weg naar Whistler. De weg gaat omhoog en omlaag en heeft veel bochten. Recht voor ons uit zijn de hoge bergen al te zien. Alles heeft hier dubbele namen, de Engelse- maar ook de Indiaanse naam (die onuitspreekbaar is). In 1860 gaven Britse onderzoekers, wat nu bekend staat als Whistlers mountain deze berg de naam London Mountain. Wanneer de berg Whistler Mountain is gaan heten kon ik niet terugvinden.
Wel waarom de stad Whistler heet. Het is vernoemd naar een marmot, ook wel een grote grond eekhoorn genoemd. Deze marmot heeft een schrille fluit en werd hierom de Whistler genoemd, naar aanleiding hiervan heet de stad nu zo. De stad bestaat nog maar zo’n 50 jaar en is pas bekend geworden door de Olympische winterspelen die hier in 2010 zijn gehouden. Het is nu een gewild skioord.
Onderweg nog gestopt bij de Shannon waterval, was mooi om te zien van hoe hoog dat water komt. Rond vier uur arriveerden we op camping Riverside Resort. Blijkbaar een populaire camping want na ons arriveerden er nog heel wat campers. We krijgen een plek aangewezen en zetten de camper neer. Oh ja Karin, als we ergens naar toe gaan dan kan het niet anders dan met de camper, dus je sleurt je hele hebben en houwen steeds met je mee. Soms is het lastig parkeren (je bezet altijd twee plekken achter elkaar), maar meestal levert het geen problemen op. Op de camping worden we gewezen op het feit dat we in Berenland zijn (Bear country). Er mag absoluut niets van etenswaren buiten je camper bewaard worden en afval moet in speciale afvalbakken waar de beren niet bij kunnen. Zij hebben zo’n goed ontwikkeld reukvermogen dat zij eten maar ook deodorant, muggenolie etc vanaf een kilometer afstand kunnen ruiken. Ook staat er in de folder dat je ze niet tam mag maken. Het is en blijven wilde dieren. Nu hebben we geen plannen om als berentemmer door het leven te gaan dus dat zit wel snor.
Je kunt merken dat je hier meer in het binnenland zit, de avond is heerlijk qua temperatuur. Op Vanvouver Island werd het door de zeewind ’s avonds echt heel snel koud. Met eten hebben we inderdaad niet zoveel geluk. We wilden vanavond lekker in het restaurant op de camping gaan eten, maar deze blijkt maar tot drie uur ’s middags open te zijn. Dan maar koken, was ook lekker, sla, biefstukje en gebakken aardappelen. Nu het verslag weer tikken en daarna nog even lezen. Een boek waar ik erg moeilijk in kwam maar wat ik nu toch wil uitlezen. Het heet ‘ zusje’ van Rosamund Lipton. Het is in ieder geval orgineel want je weet vanaf de eerste bladzijde dat iemand is vermoord maar door wie en waarom dat weet ik natuurlijk pas aan het eind. Ron zit nu lekker naar Suits de advocatenserie te kijken op zijn laptop (had hij er thuis al op gezet). Hij is moe van het stuk rijden en moet nu ook nog dit blog gaan plaatsen. Zal wel tijd kosten want het internet hier is zo traaag als dikke stront. Morgen Whistler bekijken.