2014 Canada
2014-09-19 Wells Gray Provincial Park
Vanmorgen uitgeslapen tot 8.30 uur. Het is hier helemaal niet koud en bij het opstaan lijkt het een prachtige dag te worden. Dat bleek later te kloppen het werd rond de 23 graden en morgen voorspellen ze zelf 26 graden. Het is onvoorstelbaar hoe we het met het weer treffen. Rond 12.00 uur zijn we op pad gegaan. Eerst de koelkast weer aangevuld bij de plaatselijke supermarkt, daarna getankt (alweer) en het propaangas aangevuld zodat we niet zonder warm water komen te zitten en kunnen blijven koken. De plaatselijke bevolking is niet erg modegevoelig. De vrouwen lopen voor het grootste deel in een legging (ook al kunnen ze het qua gewicht niet echt hebben) en een T-shirt, de mannen in een afgezakte spijkerbroek met daarboven een dikke buik en ook een T-shirt, het liefst met een adelaar er op of iets van een rockband. We vallen dus niet echt uit de toon met onze fleece vesten en makkelijke broeken.
Het Wells Gray park ligt op een steenworp afstand van de camping en het is een bonte verzameling van bergen, watervallen, meren, onstuimige rivieren en diepe bossen. Het is een van Britisch Columbia’s mooiste natuurparken. Er loopt een weg doorheen de 63 kilometer lange Wells Gray Park Road. Er wordt overal gewaarschuwd voor beren en wat je moet doen als je ze tegen komt. We besluiten de weg zoveel mogelijk tot het einde af te rijden en vandaar terug te rijden en onderweg te stoppen om dingen te bekijken. De weg volgt de Clearwater river en clear is hij. Het water is zo helder dat je de bodem kunt zien en van een onwaarschijnlijk mooie kleur groen. Nadat we ongeveer 40 kilometer hebben gereden wordt de weg i.p.v. een mooie geasfalteerde weg een gravelweg. De camper hotst en klotst over de weg, alles rammelt en zelfs het beddengoed valt van het bed. We vragen ons af of we goed zitten maar dat kan bijna niet anders want deze weg is gewoon het verlengde van de asfaltweg. We blijken goed te zitten want onderweg komen we allerlei bordjes tegen waar de watervallen, kreken etc zijn.
We stoppen bij Alice Lake, van hieruit kunnen we een wandeling maken naar Mineral Spring en Ray’s farm. Deze boerderij (piepklein huisje) werd gebouwd door John Ray in 1912, hij was de eerste pionier die zich hier vestigde. Later kwam zijn vrouw Alice hier ook naar toe en hebben zij er met hun drie kinderen tot 1942 gewoond. Zij woonden dus bijzonder afgelegen en de onverbiddelijke omgeving illustreert de ontberingen van het pioniersleven. De farm is nu een ruine, en er wordt bewust niets aan gedaan. De gedachte erachter is om de farm terug te geven aan de natuur. De Mineral Spring was een kleine bron waaruit langzaam water komt met daarin (de naam zegt het al) vele mineralen. Het was al met al een flinke wandeling van ongeveer 10 kilometer.
Op de weg kwamen we vele auto’s en campers tegen maar het gekke is dat je tijdens zo’n wandeling nauwelijks iemand tegenkomt. Soms vond ik het best wel eng, want ondanks dat de wandeling prachtig was en over hele kleine bospaadjes ging was ik toch bang om opeens een beer tegen te komen (wat overigens niet gebeurd is, geen een beer gezien zelfs). We zijn ook zoveel verschillende paddestoelen tegen gekomen, de een nog mooier dan de ander. We hebben zo genoten van de wandeling, de natuur hier is zo onbeschrijflijk mooi. Na elke bocht is er weer iets anders te zien en iedere keer verbazen we ons weer over al dit moois. We blijven tegen elkaar zeggen wat een geweldige dag dit is en hoe mooi het hier is.
Bij de rivier klimmen we naar beneden, over een steil paadje en klimmend over boomwortels, om te zien of we zalmen kunnen ontdekken. Bij het informatiecentrum aan het begin van het park heeft de mevrouw ons verteld dat we geluk hebben omdat normaal gesproken de chinook zalm (de grootste soort) al klaar zou zijn met de trek de rivier op, er nu nog steeds gezien wordt. Eenmaal aan de rivier wilde ik er eigenlijk gelijk weer weg want het was gewoon stom wat we deden, als er werkelijk een beer was geweest hadden we geen kant op gekund. Dus maar weer zo snel mogelijk omhoog geklommen, we zagen toch geen zalmen.
Vanuit Mineral spring konden we nog iets verder de weg af. Dit deden we omdat ik meende dat die mevrouw had gezegd dat daar de zalmen zouden zitten. Er liep een mooi pad van anderhalve kilometer naar een enorme stroomversnelling. Hier probeerden de zalmen door zich omhoog te werpen en een duik te maken, overheen te komen. Aan het begin van het pad hadden we op een informatiebord gelezen dat de zalmen al zo’n enorme trek achter de rug hebben dat dit ‘oversteken’ eigenlijk niet meer lukt. Ze zijn te uitgeput. Ze vallen terug in de rivier en leggen dan daar alsnog hun eitjes om vervolgens van uitputting te sterven. Het was ongelooflijk maar we hebben het met eigen ogen gezien, zalmen die proberen een watervalachtige stroomversnelling door te komen. Het is zelfs gelukt om er foto’s van te maken. Wat ben ik toch blij dat ik dit toestel van Ron voor mijn verjaardag heb gekregen. Toch vond ik het heel dubbel. Het is onvoorstelbaar hoe de zalmen omhoog komen uit het water maar tegelijkertijd zo triest om te zien hoe ze weer werden teruggekwakt in het water of op een rots om vervolgens weer terug te glijden van waar ze vandaan kwamen. En natuurlijk omdat je weet dat ze met een enorme krachtsinspanning bezig zijn, die ze met de dood moeten bekopen.
Inmiddels was het al 5 uur. Onderweg nog gestopt om (wederom een wandeling van 1,5 kilometer door het bos) de Dawson falls te bekijken. Hij is breder dan de Niagara watervalen (91,5 meter breed) maar slechts 5 meter hoog. Het is een spektakel van pure kracht van het water. Wederom prezen we ons zo gelukkig dat wij dit allemaal zien vandaag en dat we zulk mooi weer hebben dat we ook nu nog in ons T-shirt lopen.
De Helmcken Falls gaan we helaas niet meer redden, deze waterval is het hoogtepunt van het park. Hij is 137 meter hoog (en dat is dan weer tweeenhalf keer zo hoog als de Niagara watervallen) en opvallen gracieus. Het is echter 4 kilometer lopen (8 heen en terug) en inmiddels is het kwart voor 6. Jammer, maar ja we kunnen nu eenmaal (hoe graag we het ook willen ) niet alles zien. We zijn ook nog wel drie kwartier onderweg om het park weer uit te komen, vooral omdat we ook weer minstens 15 kilometer over de gravelweg moeten waar je beslist geen snelheid kunt maken.
Om 19.00 uur rijden we de camping, we zijn ontzettend moe, bij elkaar hebben we zeker 15 kilometer gelopen, over kleine bospaadjes waar je steeds moet opletten waar je je voeten zet. Allebei hebben we geen zin in koken. Ron stelt voor om in het restaurant van de camping (the painted turtle) te gaan eten. En dat was me toch leuk en lekker. We konden buiten op het terras eten met uitzicht op het meer. Als hoofdgerecht had Ron een steak en ik een forel, heerlijk, heerlijk.
Nu wil ik eigenlijk nog maar een ding en dat is slapen, ik moest mezelf dwingen om dit verslag te schrijven. Toch blij dat ik het gedaan heb want je vergeet het anders allemaal weer zo snel. Morgen hebben we weer een reisdag en willen we een beetje fris op pad, het is half elf dus misschien nog even lezen maar dan toch lekker naar bed. Wat een fantastische dag hebben we beleefd en wat heeft Canada een onbeschrijflijk mooie natuur. Een foto geeft daar helaas maar een fractie van weer.