2014 Canada
2014-09-22 Icefields Parkway op weg naar camping Lake Louise
Vanmorgen om 9.00 uur vertrokken om de Icefield Parkway te rijden. Besloten om niet meer naar het stadje te gaan om het blog van gisteren te plaatsen. Kost te veel tijd en we moeten op tijd bij de camping arriveren om verzekerd te zijn van een plaats. Dit is ook weer de enige camping in de wijde omgeving die nog open is. Gisteren waren er meer dan 700 plaatsen en deze heeft er 179, dan weet je maar nooit. Het is toch wel heel onhandig om geen WiFi te hebben, zowel voor het blog als ook voor het reserveren van een camping.
We zijn nog niet de weg opgedraaid of we zien twee auto’s met 6 park rangers. Dan moet er iets aan de hand zijn. Er staan 2 Elks (echt hele grote herten) Een mannetje met een schitterend gewei en een vrouwtje. Omdat ze in de bronstijd zo gevaarlijk zijn en ze zo’n 10 meter van de camping verwijderd waren werden ze weggejaagd. Dit doen ze met een paintbal geweer. Ik heb nog net een foto van het vrouwtje kunnen maken maar het mannetje ging al de hort op, na nog even een bijzonder geluid gemaakt te hebben (burlen)
De Icefield Parkway ligt tussen Jasper en Lake Louise en naar zeggen een van de mooiste routes ter wereld. De weg loopt zo’n 230 km door een landschap van sneeuw bedekte toppen, enorme watervallen, prachtige meren, immense ijsvelden en bossen. De weg is inderdaad magnifiek mooi. Er mag geen vrachtverkeer op en omdat we op tijd op pad zijn gegaan is het rustig op de weg. In de winter kan er zoveel sneeuw liggen dat ze geen hulpdiensten kunnen garanderen tussen november en april! Maar goed daar hebben wij nu gelukkig geen last van. Het is jammer genoeg wel een beetje heiig maar de temperatuur is weer boven de 20 graden. We stoppen vaak om foto’s te nemen, er is zoveel moois te zien. De watervallen laten we even links liggen. Kost wederom te veel tijd. Dat is toch wel jammer, vooraf bedenk je al wat je zo’n beetje wil zien in die drie weken en desondanks kom je tijd tekort.
We rijden nu volop door de Rocky Mountains. De Rockies (zoals ze hier genoemd worden) vormen de meest oostelijk keten van de Noord-Amerikaanse Cordilleras. Binnen Canada is het rotsgebergte 1200 km lang. De bergruggen bestaan uit sedimentgesteenten, lagen lei-, kalk- en zandsteen, die lang geleden op de bodem van een oerzee zijn afgezet. Ongeveer 60 miljoen jaar geleden begon de ontplooiing van het gebergte. De gletsjers uit de ijstijden slepen later dalen uit en lieten smeltwater meren en grote morenen (steenafzettingen) achter. Tot op heden voeren er slechts vier passen over het in Canada gelegen deel van de Rocky Mountains, en maar enkele highways ontsluiten de regio.
Als we over de helft zijn van de Icefield Parkway komen we bij het Columbia Icefield. Hier gaan we de Athabasca Glacier (gletsjer) bekijken. De Columbia Icefields zijn een van de grootste gletsjergebieden van het noordelijk halfrond buiten het poolgebied. Hier is ook de Glacier skywalk die afgelopen mei is geopend en waar twee jaar aan gewerkt is. Het is nog een hele onderneming. Eerst moeten we in de rij voor een ‘gewone’ bus, die ons naar het begin van de gletsjer brengt. Hier stappen we over in echt enorme bussen, snowcoaches genoemd.
We moeten eerst een helling af die in een keer 37% naar beneden gaat en dat is steil….. Dan rijdt de sneeuwcoach door een plas ijswater. Dit gebeurt opzettelijk om de banden schoon te rijden voordat hij verder de gletsjer opgaat. Opmerkelijk is dat de gletsjer nog steeds aangroeit met 15 meter per jaar. De trieste waarheid is ook dat de gletsjer 25 meter per jaar smelt, een verlies van totaal 10 meter per jaar. De wetenschap denkt dat deze gletsjer over 100 tot 150 jaar verdwenen zal zijn. Leve de opwarming van onze aarde. Nog een feitje tussendoor. Een band voor een sneeuwcoach kost 3000 dollar en hij heeft er 6. Een sneeuwcoach kost ruim 1 miljoen dollar en we hebben er 8 gezien! Dan moet je toch wel wat omzet maken. Na 20 minuten met de sneeuwcoach gereden te hebben mochten we er uit.
De ijsgrens is goed te zien. Als de zon schijnt zie je blauwe stukken ijs, mooi. Verder ziet de gletsjer er helemaal niet mooi wit uit, dit komt omdat er allemaal bevroren stukjes gesteente tussen zitten. Heel bijzonder om hier rond te mogen lopen. Daarna weer in de sneeuwcoach, over de gletsjer, 37% nu omhoog en daar stond de ‘gewone’ bus weer klaar om ons terug te brengen naar het informatiecentrum. Daar gaan we weer in de rij staan om met de bus naar de skywalk gebracht te worden, een ritje van 6 km.
Dit was ook een heel bijzondere ervaring, er is een platform gemaakt van staal en dat loopt in een halve cirkel, het midden van die halve cirkel is van glas, zowel de bodem als de balustrade. De eerste stap op het glas geeft toch wel een aparte sensatie. Per slot van rekening staan we op glas en 280 meter onder ons is weer vaste grond. Je voelt het glas ook bewegen. We hadden een spectaculair uitzicht en hadden dit niet willen missen, ja en heel bijzondere ervaring. Daarna weer wachten op de bus enz enz.
Bij aankomst in het informatiecentrum, waar ook nog een restaurant zit, een hamburger (Ron) en chili met patat en kaas (ik) gegeten. Het was nog lekker ook. Op weg naar het parkeerterrein nog een raaf gezien, prachtige vogel met een enorme snavel. Bij het infocentrum zat een grondeekhoorntje op zijn gemak iets te eten en trok zich niets aan van alle mensen die het diertje aan het fotograferen waren. Ik heb in ieder geval een geweldige foto kunnen maken van hem. Dat was gelijk ons ‘wildlife’ wat we vandaag gezien hebben: 2 Elks, een grondeekhoorn en een raaf. Niks beren, berggeiten of langhoorn schapen. Wie weet wat we nog tegen gaan komen. Ik klaag absoluut niet want we hebben al zoveel dieren gezien, en kijk nou naar die foto van die grondeekhoorn, hij is toch om op te vreten.
Om iets na vieren arriveerden we bij de camping, waar alweer een rij stond. Er is gelukkig nog een plekje voor ons en we kijken uit op een besneeuwde bergtop! Het eerste wat ik gedaan heb is onder de douche van de camping gegaan, heerlijke harde goed warme straal, weer lekker mijn haar gewassen. Knapt een mens van op. Soep en yoghurt gegeten en weer werken aan het blog. Je avond is voorbij voor je het weet.