2015 Macedonië
2015-05-27 Albanie
Na een snel ontbijt (je kunt hier ontbijten vanaf half negen), stonden we om kwart voor negen langs de kant van de weg om opgehaald te worden voor onze tocht naar Albanië. Nog geen 5 minuten later stopte er een busje en ja die bleek van Lale Tours te zijn waar we de excursie hadden geboekt. We blijken totaal met 12 mensen te zijn, een mooi aantal. Bij het kantoortje van Lale tours gestopt want het blijkt dat zij al een heleboel papieren moeten invullen (waar ze onze paspoorten voor nodig hebben) voordat ze met ons de grens over mogen. Het zonnetje heeft er moeite mee maar het is nog droog. Zo mooi als het gisteren was zo bewolkt is het vandaag. Het lijkt Nederland wel, er is geen peil op het weer te trekken. Na een kwartier zijn alle papieren klaar en kunnen we echt op weg.
Even wat wetenswaardigheden over Albanië. Het land is zo groot als België, dus relatief een klein land. Het meer van Ohrid (waar wij verblijven) is voor een derde van dit land. In dit meer leeft een speciaal soort forel die alleen hier leeft en steeds minder voorkomt. In Macedonië is het verboden om deze te vangen maar in Albanië is dit verbod er niet. Het grenst ook aan het Prespa meer en dat is voor een deel van Macedonië en voor een deel van Albanië. De grens loopt dus door deze twee meren heen. Aan de andere kant ligt de Adriatische Zee. De grens met Albanië is pas sinds 10 jaar geopend, voordien mocht er niemand in of uit. Ook mocht hun woning uit niet meer dan één kamer bestaan en hebben ze jaren gezucht onder het communisme (met name China onderhield nauwe betrekkingen met dit land). Het land heeft uiteindelijk meer dan 40 jaar geleefd onder een dictatuur. Momenteel ontwikkelt het land zich razendsnel en hopen ze ook toeristen binnen te halen. De hotels worden de grond uit gestampt. Tegelijkertijd is 40% van de bevolking werkloos. We gaan er zowel ultramoderne dingen zien als 100 jaar terug in de tijd als je richting platteland gaat. Albanië heeft aangegeven lid te willen worden van de EU. Ze zijn er dol op de Mercedes (oud en nieuw) en we zullen er dan vandaag ook tientallen zien rijden (misschien wel gestolen in Europa ).
Na een klein half uurtje zijn we bij de grens. Als eerste door de Macedonische douane, ondanks dat wij op dat moment de enige auto zijn wordt er ruimschoots de tijd voor genomen. Na een kwartier mogen we doorrijden door 350 meter niemandsland, daarna hetzelfde ritueel bij de Albanische douane. Er blijkt ook wat geld in het stapeltje paspoorten nodig te zijn om ons door te laten. Maaaar, we hebben een stempel van Albanië. We gaan op weg naar Pokradec en de lucht begint steeds meer te betrekken. Het valt direct op dat het best wel een vies land is, overal ligt plastic en ander vuil langs de kant van de weg. Zo mooi als de bergen in Macedonië zijn begroeit, zo kaal zijn ze in Albanië.
In het communistische verleden moesten alle bomen gekapt worden en moesten de bergen terrasvormig worden uitgehakt. Dit om de bevolking aan het werk te houden. Ze zijn enigszins bezig om dit weer te beplanten. Overal zie je kleine ronde bunkertjes, er zijn er totaal 700.000 van! Er wordt geprobeerd (nu er geen dreiging meer van oorlog is) om ze te vernietigen maar omdat ze van beton zijn gemaakt gaat dit niet zo makkelijk. We zagen er zelfs één op een schoolplein staan, deze hadden ze geverfd als lieveheersbeestje, ook een idee. Naast deze bunkertjes die we zagen zien we ook overal splinternieuwe en prachtige hotels, in de omgeving is (nog) geen bal te doen, dus waar ze van leven is me een raadsel.
Aangekomen in de stad gaan we koffie drinken. Je ziet alleen maar mannen op straat. Ook zien we mannen in een rij staan, triest, zij wachten op werk, soms worden ze ingehuurd voor een dag, soms voor langere tijd. Ik vraag thee, als ik deze krijg blijkt het een zakje poeder te zijn, nog nooit eerder gezien. Als ik het in het hete water gooi dan lost het onmiddelijk op en ruikt het lekker naar citroen. Tot ik een slok neem…..ja ook proef ik citroen maar de thee is mierzoet, brrr. Heb het wel netjes opgedronken. Daarna naar het toilet en dat was wel een belevenis. Je gaat wel via een compleet houten deur een halletje in waar de wc is maar de wc zelf heeft een glazen deur en geen slot, ha,ha,ha. Weliswaar met een patroontje in het glas maar je ziet dat er iemand op de pot zit. Nou dan heb je ook geen slot nodig nietwaar.
Na de koffie gaan we op weg naar de markt die beroemd is om zijn verse groente en fruit. De weg er naar toe zit vol kuilen en is eigenlijk geen weg te noemen, bizar aan de ene kant al prachtige huizen en gebouwen en aan de andere kant geen fatsoenlijke weg. Inmiddels is het gaan regenen en ook flink hard. Tja, we zijn inmiddels bij de markt gearriveerd en de straat ligt vol water, alles speelt zich af in de open lucht. We staan niet te springen om de bus te verlaten maar het is wel de bedoeling. Oke jassen aan en hup de regen trotseren en naar buiten. Binnen een mum van tijd zijn we zeiknat.
Hoe leuk de markt ook is en hij is enig, als je zo nat bent en je loopt door de piesregen dan vind je het al snel niet zo leuk meer. Kristina onze gids, (een Macedonische die uitstekend Nederlands spreekt) besluit in overleg met ons van de markt weg te gaan en een kerk te gaan bekijken. Deze hebben ze recent opgeknapt en we kunnen niet anders zeggen dan dat deze prachtig was. Over een nieuwe goed begaanbare weg gingen we naar Korze, een dorpje waar we zouden lunchen. Onderweg zagen we de ene ezel na de andere. Ook zie je mannetjes slapend in het veld met naast zich een ezel en een koe. We komen echt in armer gebied. In het dorp aangekomen blijkt er een prima restaurant te zitten. Als vooraf kregen we een heerlijke salade met Fetta en daarna mocht je kiezen uit vlees of vis. Ik ben blij dat ik niet voor het vlees heb gekozen want dat bleek een enorme dikke speklap te zijn die Ron overigens erg lekker vond. Ik kreeg een stuk gefrituurde karper te zijn die ook erg lekker was. Inmiddels was de regen opgehouden. Na de lunch weer in het busje (die echt gemaakt was voor Macedoniërs, god wat had je weinig ruimte voor je benen) op weg naar Pustec.
Van de voor- en achterkant. Het vrouwtje wat er bij stond ging in de schuur staan tot wij klaar waren met de ezel op de foto te zetten. In het dorp gaan we op bezoek bij opa (die juist weer heel graag op de foto wilde). Opa is 91 jaar en 60 jaar lang de weerman van Albanië geweest. Geweldig, hij hield niet op met praten en vertelde dat hij dan vrijwel niets meer zag en heel slecht hoorde maar dat hij verder nog heel gezond was. Zijn vrouw (die wij niet te zien kregen, is 89). Hierna mochten wij zijn huisje zien. Op de begane grond was een klein kamertje met twee stoelen en een bank. Daarachter was nog een kamertje maar daarvan zat de deur dicht. Op de bovenverdieping waren de twee kamertjes die er waren ingericht als museumpje. Dit heeft de kleinzoon opgezet en hij beheert het ook. In deze kamertjes heeft hij het leven uitgebeeld onder het communisme (denk aan hoe wij meer dan 100 jaar geleden leefden).
Kristina wist dat ik graag iets wilde hebben voor mijn souvenirs-kastje, echter we zouden geen winkeltje tegenkomen. Ze zei dat ik misschien wel iets van het museumpje mocht kopen. Niet te geloven dat mocht nog ook, maar het was allemaal veel te groot. Opeens zag Kristina twee kleine slofjes hangen (echt ter decoratie). Zij vroeg of ik die mocht kopen, Ze hingen aan een touwtje en zien er zeer fragiel uit. Na enig nadenken, ze blijken 70 jaar oud en uit de communistische tijd te stammen mag ik ze voor het geweldige bedrag van 5 euro kopen. Gezien ze gemiddeld 120 euro per maand verdienen, is dit voor hen wel veel, voor mij natuurlijk niet. Enfin, ik ben als een kind zo blij.
We verlieten onze weerman en het dorp en gingen weer op weg naar Macedonië, waar bij de grens zich weer hetzelfde ritueel afspeelde. Helaas begon het weer flink te regenen terwijl we nog omhoog gingen in de bergen, we klommen (met de bus natuurlijk) tot ruim 1600 meter hoogte, want dan zouden we een prachtig uitzicht over het meer hebben. Helaas was er door de regen praktisch niets te zien. We zijn het busje niet eens uit gegaan. Al met al wel een hele leuke dag gehad met heel veel indrukken. Zoveel dat we na terugkomst in het hotel tegen 19.00 uur geen zin meer hebben om naar het restaurant te gaan voor het eten. We hebben wijn, fris, chocolade en chips op de kamer en we besluiten dat dit onze maaltijd gaat worden. Het is stil in het hotel nu de meiden weg zijn, die, lieten ze via de app weten, inmiddels in Nederland zijn maar een enorme vertraging hebben gehad.

Gisteren heb ik het boek ‘ het meisje in de trein’ uitgelezen (goed boek) en ben ik begonnen aan het nieuwste boek van Camilla Lâckberg. Zat er gelijk in dus daar ga ik nu lekker verder in lezen. Ben wel een uur met dit blog bezig geweest dus hup nu ga ik me ontspannen. Ben benieuwd naar het weer morgen, heb al in de gaten dat de voorspellingen steeds niet echt kloppen.