2016 Turkije
2016-06-20 Dag op het water
We hebben allebei wel lekker geslapen maar waren ook vaak wakker. Op tijd opgestaan en om half negen zaten we aan het ontbijt. Om 10 uur werden we naar de haven gebracht waar we op de boot de Aphrodite stapte. Er liggen matrassen op de voorplecht waar we op kunnen liggen als we willen.

In de haven liggen ook van die zogenaamde piratenschepen die als partyboten de zee op gaan. Leuk als je jong bent maar onze voorkeur gaat nu uit naar de Aphrodite. We varen rustig de haven uit en het water is ongelooflijk helder. De kleuren variëren van smaragdgroen tot turquoise. Het is op de foto’s wel redelijk terug te zien. Zo ontzettend mooi. Heel af en toe zien we op de strandjes als een stilleven de achtergebleven en aangespoelde zwemvesten van vluchtelingen, die van hieruit probeerde te vluchten naar Samos wat een paar kilometer verderop ligt. Wil je niet te veel over nadenken.
Na een poosje werd het anker uitgeworpen en mochten we gaan zwemmen. Door het heldere water was het goed te zien dat er geen vissen waren, dus niet te geloven maar waar, ik ben ook het trapje afgegaan en in de zee gaan zwemmen. Het doorgaan was eventjes koud maar daarna was het heerlijk. Ik voelde me niet helemaal senang maar was erg trots op mezelf dat ik toch het water ingegaan was. Aan boord kon je een soort tuinslang pakken om het zeewater van je af te spoelen.
Het anker werd weer opgehaald en we tuften weer vrolijk verder. We hadden al gehoord dat het hier stikt van de wilde zwijnen, die in tegenstelling tot de Nederlandse zwijnen, niets doen. Ze ploegen wel je tuin om, dus hier wordt goed opgelet of ze niet in de tuin rondlopen. Wat ze wel doen, ze lopen namelijk ook op de strandjes, is proberen eten wat je bij je hebt van je te stelen. Eenmaal weer aan het varen zagen we opeens een hele familie wild zwijn over het strand wandelen, ze verdwenen tussen de bomen voor ik het fototoestel had kunnen pakken. Was wel een heel leuk gezicht want er liepen ook kleintjes tussen.
In totaal werd 5 keer het anker uitgeworpen om te gaan zwemmen. Bij de derde keer werd er brood in het water gegooid en ja hoor daar kwamen heel wat vissen op af, gadverdamme. Toch ben ik wel het water ingegaan, het was zo warm en ik bleef tegen mezelf zeggen die vissen komen niet eens in je buurt. Van Jana, een lieverd van 12 jaar mocht ik steeds haar zwemband gebruiken, daar kon ik in zitten en dan had ik niet het gevoel dat die vissen langs mijn benen streken.
We zijn op en top verzorgd. Iedere keer werd er rondgegaan met koffie en thee maar ook met water, frisdrank en wijn. Ook kregen we een heerlijke lunch. Kofta (warme balletjes lamsgehakt) met aardappelsalade, een groene salade en brood, erg lekker. We zijn praktisch langs het Griekse eiland Samos gevaren waar de stranden er ook erg leeg bij lagen.
Het varen was enorm genieten van de mooie natuur. Om vijf uur waren we weer terug in de haven. Sommige wilden nog naar de markt in het dorp maar ik had alleen maar zin om onder de douche te gaan. Daarna het blog m.b.t gisteren geschreven. Om 20.00 uur naar beneden voor het diner, wat weer prima smaakte. Morgen zou er een excursie zijn naar Tire waar een grote authentieke Turkse markt is op dinsdag. Het is gecanceld omdat het morgen weer zo warm wordt en het alleen al vijf kwartier rijden is. je wilt in die hitte niet over een markt slenteren. Inmiddels is het alweer 23.00 uur en ben ik bij met de dagelijkse reisverslagen. Wat we morgen gaan doen zullen we zien, eerst maar lekker uitslapen. Oh ja Karin, Deet is een middel tegen de muggen en een Jenever cola heb ik altijd lekker gevonden