2017 China
2017-08-27 Zomerpaleis en Datong
Vannacht erg slecht geslapen en ik stond al onder de douche voordat de wake up call werd gedaan om zes uur. Wilde ik lekker mijn boterhammetjes roosteren deed het broodrooster het niet! Oh oh geen goed begin van de dag. We keken naar buiten, verdraaid het lijkt wel of het regent. Nou dat leek niet alleen, de rest van de dag is het met bakken naar beneden gekomen. Ik was nogal optimistisch met mijn jurk en slippertjes. Na het ontbijt snel terug naar de kamer om een lange broek aan te trekken. Om 8 uur zaten de koffers in de bus en wij ook, op weg naar het Zomerpaleis.
De rit er naar toe duurde niet al te lang en toen we werden uitgeladen stroomden de verkoopsters ons al tegemoet om hun waar aan te bieden, die uit parapluutjes en regencapes bestond. Beide vonden gretig aftrek. Ik heb slechts 10 Yuan ( dit is ongeveer 1,20) betaald voor mijn paraplu, geen bijster goeie kwaliteit maar goed genoeg om me vrij droog te houden. Het zomerpaleis ligt ten noorden van Beijing en dit voormalige keizerlijke buitenverblijf ligt prachtig. Het complex ligt tegen de Wan Shou berg en het kijkt uit over het kunstmatige Kunming meer, dat werd aangelegd naar voorbeeld van het West Meer bij Hangzhou ( waar we ook nog naar toe zullen gaan).
Op het terrein liggen prachtig versierde paviljoenen, woningen en tempels. Er loopt een 728 meter lange rijk versierde houten wandelgang, dat de oost/west as van het park vormt. Na enige uitleg van Mark de gids (in dus die stromende regen) kregen we zelf twee uur de tijd om ons eigen gang te gaan. Wat is het hier prachtig en wat werd ik gek van al die schreeuwende met parapluutjes gewapende Chinezen. Ze zijn reuze aardig en je wordt non-stop glimlachend aangekeken maar ze praten zo ontzettend schel en hard. Ik kon me volledig voorstellen hoe mooi het hier moet zijn als de zon schijnt. Helaas ook hier een vorm van vandalisme. Uit de lotusvijver werden door een medewerker, met een schepnet, vele achteloos weggeworpen plastic flesjes gehaald. Ivonne had ons al over een plek in het park verteld waar ze voor hun plezier aan het zingen zijn. Je hoorde ze eigenlijk al van ver, want massaal zongen ze hun longen uit hun lijf.
Geweldig om te zien, er was zelfs iemand aan het dirigeren. Eenmaal een stuk door de mooie gang gelopen te hebben besloten we om naar het paviljoen van de welriekende Boedha te gaan, dit is het hoogste punt van het Zomerpaleis. Je kon 38 meter hoog komen en op elke etage had je naar alle kanten een schitterend uitzicht. Helemaal bovenaan gekomen stond hier binnen een prachtige 24 armige Boedha. Deze (en het plafond) konden wel een opknapbeurtje gebruiken.
Misschien doen ze er expres niet zoveel aan, in China ontmoedigen ze het hebben van een geloof. Ondanks de weer aardig wat trappen waren we erg blij dat we dit gedaan hebben, wat is dit complex mooi om dus maar van het uitzicht te zwijgen. Nog snel langs de boot van marmer gelopen, die ook wel een opknapbeurt kon gebruiken, op weg naar een kop koffie en thee. Na een dure pot thee, een kopje blijken ze niet te kennen (je krijgt gelijk een pot), zit de tijd er alweer op. Oh wat jammer, het is hier zo mooi, we hadden er echt nog wel een paar uur kunnen spenderen.
Rond 12 uur zaten we weer, allemaal klam en vochtig in de bus, nu op weg naar Datong. De rit is qua afstand 350 km. We maken een vliegende start en kunnen lekker doorrijden op de snelweg. De temperatuur ligt inmiddels rond de 16 graden. Help ik heb maar één vest bij me en die zit in de koffer. Iedereen heeft wel een tijdje liggen slapen. Op een gegeven moment moeten we door een tolpoort maar eerst moet de chauffeur langs de politie. Deze komt de bus in en bekijkt ons allemaal. Ivonne wordt erbij gehaald. De politie geeft aan dat wij niet de snelweg verder op mogen. Het is te gevaarlijk door de vele regen.
Ivonne geeft nog aan dat wij een delegatie zijn van Buitenlandse Zaken en dat wij door moeten ( het is nog maar ruim een half uur). De commissaris van de politie wordt gebeld. Nee, het mag echt niet, te gevaarlijk. De chauffeur wil er natuurlijk niet tegen in gaan. De bus wordt gekeerd en er wordt gekozen voor een alternatieve route, een soort route national zeg maar. Niet dat hier verder veel wegen zijn, we zitten hier in the middel of nowhere. We begrepen niet waarom we wel op deze weg mochten en niet op de snelweg, maar goed dat zullen we nooit te weten komen.
De tocht duurde hierdoor wel een uur langer en we krijgen best wel een goede indruk van het landschap, beetje erg troosteloos. Vast een hard leven, als je hier woont. We rijden de verkeersdrukte van Datong in, ongelooflijk dat verkeer hier. Ik heb bewondering voor de chauffeur die zich al toeterend een weg baant door de totaal verstopte kruispunten en dan rijdt hij vanavond nog terug naar Beijing ook. Datong is een jaar of negen geleden volledig platgegooid en compleet opnieuw opgebouwd.
Het ziet eruit als een grauwe stad vol torenflats. Om 6 uur zijn we bij hotel. Kleine kamer, goed bed, bijzondere en niet al te frisse badkamer. Met de groep echt heerlijk (in het hotel) gegeten. Na dit blog naar bed. Morgen opnieuw om 6 uur opstaan. Jammer genoeg voorspellen ze voor morgen ook nog regen. Wat een verschil met onze tweede dag in Beijing, toen bijna 40 graden, nu 16! Tot morgen en dank voor jullie berichtjes. Het eerste wat ik doe als ik wakker wordt is daar naar kijken.