2017 China
2017-09-03 Suzhou
De trein kwam een half uurtje later aan dan gepland, rond half tien waren we in Suzhou. Voor we de trein verlieten kwam een Chinese conducteur iets tegen ons zeggen……in het Chinees en aangezien ik geen Chinees spreek begreep ik totaal niet waar hij het over had. Hij bleef dezelfde zin herhalen en steeds harder, totdat iemand van de groep opeens begreep dat hij zei welke uitgang we straks moeten nemen. Het is wederom een rot end lopen met de koffers en het is warm…..ongelooflijk. Van trolleys of bagagewagentjes hebben ze hier niet gehoord.
De koffers moesten we weer achter ons aan gesleurd worden, inclusief roltrappen op en af. Onze nieuwe gids Ping Ping stond ons op te wachten. Zij woont in Shanghai en spreekt ongelooflijk goed Engels. Het is verschrikkelijk druk op de weg voor het station, daarbij heb ik ook nog nooit zoveel taxi’s gezien. Het hele verkeer werd door de taxi’s geblokkeerd. Ook onze chauffeur zat vast met de bus in het verkeer dus we moesten nog even wachten. Na een kwartier zagen we de bus aankomen, hup snel de koffers er in en een plek zoeken in de bus die airconditioning heeft. We gaan niet naar het hotel maar gelijk door met diverse bezienswaardigheden bekijken.
Suzhou was vroeger het centrum van de Chinese zijdehandel en de oude binnenstad wordt wel eens het Venetië van het Oosten genoemd. Nou moet je je geen voorstelling maken dat het hier om een leuk klein stadje gaat. Misschien ooit wel in langvervlogen tijden maar nu praten we toch echt over een miljoenenstad met her en der goed bewaarde bezienswaardigheden.

We gaan eerst naar een oud gedeelte vol kleine kanaaltjes en bruggetjes. Het was schattig en er waren voornamelijk veel winkeltjes. Lekker even rond gesnuffeld en een paar mooie foto’s gemaakt. Op weg naar de bus kwamen we een allerliefst vrouwtje tegen die op een krukje zat met in een bakje voor haar, bloemetjes. Het bleken de bloemetjes van de Jasmijn te zijn en met behulp van een soort ijzerdraad maakte ze hier een armbandje van.
Het rook zo heerlijk en wij voelden ons allemaal zo vies dat alle dames van de groep besloten een armbandje te kopen en natuurlijk deze mevrouw van alle kanten te fotograferen. We lijken af en toe wel een stel paparazzi, ook als we een kindje mogen fotograferen! Enfin de armbandjes kostten geen drol dus de meeste van ons gaven haar wat extra. Ze straalde, ik hoop dat ze de rest van de dag niet op straat heeft hoeven zitten. In het verleden genoten de keizerlijke ambtenaren van hun oude dag in paradijselijke tuinen. Heel wat van deze tuinen die zijn overgebleven behoren nu tot het Unesco wereld cultuur erfgoed. We gingen na het gebeuren met de armbandjes naar één van deze tuinen, namelijk De Tuin van de Meester van de Visnetten. Dit is de kleinste en tevens meest perfecte tuin van Suzhou.
De tuin wordt bereikt via een woonhuis en we genieten van prachtige doorkijkjes en lopen over kleine paadjes door de werkelijk prachtige tuin. In de jaren 80 is een deel van deze tuin nagebouwd in het Metropolitan museum in NewYork. Hierna volgde de niet zo spectaculaire lunch, die toch vrijwel opging. Iedereen had trek na het zelfmeegebrachte ontbijtje in de trein. Het valt me op dat hier in China werkelijk alle merken auto’s rondrijden. Van een Porsche, een Tesla, Jeep en BMW tot een Volvo en een Skoda. Flinke jongens allemaal. Het leukste merk wat hier rond rijdt heet BYD en betekent Build your dream!
Ondanks dat het verkeer er dramatisch chaotisch kan uitzien: fietsers die schuin oversteken op enorme kruispunten, brommers die allemaal zonder licht rijden, driewielers helemaal volgepakt met van alles en nog wat en dan al die auto’s, zien wij geen noemenswaardigen ongelukken. Eén keer wat blikschade, iedereen houdt zich keurig aan de snelheid. Ik vermoed dat de boetes hier hoog zijn want het valt echt op, ook als je oversteekt proberen ze niet nog even snel door te rijden en je hoort zelden sirenes.
Na de lunch, het is inmiddels al 15:00 uur en eigenlijk wil iedereen naar het hotel, gaan we naar Pan Men Gate. Het is inmiddels een beetje gaan regenen en het parapluutje wordt tevoorschijn gehaald. Dit is een landschapspark in het zuidwestelijk deel van de binnenstad. Bij het park horen onder meer 300 meter stadsmuur, een stadspoort en een pagode. Bij de poort kon je je laten verkleden als keizerin en voor 45 Yuan, een foto laten maken. Dit is omgerekend iets meer dan 6 euro.
Ik hou hiervan en liet me gewillig in de prachtig rood geborduurde jurk hijsen. De fotograaf maakte me heel duidelijk hoe ik moest gaan staan en hoe ik moest zitten, maar zeker ook hoe ik moest kijken, geweldig. Wanneer heb je nou zulke kleding aan. Een aantal vrouwen van de groep deden hetzelfde en zo hadden we opeens een paar Keizerinnen in de groep. De keizerinnen uit de Tang dynastie.

Het park was zeker de moeite waard, ondanks dat iedereen erg moe was, was het geen straf om hier doorheen te lopen. Heel sereen, met een vijver, bonsaiboompjes, veel treurwilgen en de Pagode. We kwamen er ook nog zo’n mooi meisje tegen, zo’n typje die er een totaal eigen kledingstijl op na houdt.
Het leek net alsof ze uit een andere eeuw kwam. Ze wilde wel met me op de foto, de lieverd. De Chinezen vind ik totaal niet spontaan, 9 van de 10 keer wordt je totaal genegeerd. Behalve als je iets over hun kind zegt, daar zijn ze zo trots op dat je ze ook altijd mag fotograferen. Verder lijkt het alsof ze altijd schreeuwen en hebben ze erg harde stemmen. Bij warm weer hebben veel mannen de gekke gewoonte om met hun Tshirt opgerold naar boven te lopen, zodat je onvrijwillig tegen die dikke buiken zit aan te kijken. Zal eens kijken of ik het kan fotograferen. Ik word er niet blij van en vind het een idiote gewoonte.
Rond 17 uur waren we bij het hotel, snel koffers uit de bus en op weg naar een douche. Heerlijke kamer, heerlijk bed en een een heerlijke douche wat wilden we nog meer. Ivonne had in de bus gevraagd wie er mee wilde naar een bepaald straatje dat vol zou zitten met restaurantjes en vol zou hangen met de bekende Oranje Lampionnen. De bus zou ons dan kunnen brengen. Ongeveer de helft wilde dit wel. Rond 19 uur gingen we weer op pad. Was een leuk maar over- overvol straatje. Uiteindelijk een leuk restaurantje gevonden en daar met een aantal van onze groep lekker gegeten. Het was best nog wel ver weg van ons hotel dus we waren rond 23 uur weer binnen. Morgen vertrekken we weer om 8 uur, dus de wekker zal om half 7 gaan. Daarom besluit ik niet meer om aan het blog te werken. Ik heb wat aantekeningen gemaakt en ben heerlijk naar bed gegaan. Morgen vertrekken we naar de plaats Hangzhou.