2017 China
2017-09-04 Hangzhou
Het dichtbevolkte oosten van China gold vroeger reeds als een rijk land van vis en rijst. Uit de vruchtbare Yangtze-delta werden en worden nog steeds rijst, thee en zijde verscheept. Eén van de steden in deze Delta is Hangzhou en daar gaan we vandaag naar toe. Marco Polo schreef zelfs lang geleden dat hij dit de prachtigste stad van de Wereld vond. Nog steeds is deze groene hoofdstad van de provincie Zhejiang een mooi voorbeeld van een stad waar het leven goed is. Om half zeven ging de wekker en het was vandaag erg moeilijk om op te staan, na een heerlijke droomloze nacht. Een uurtje erbij zou niet gek geweest zijn. Hop, hop uit bed, aankleden en naar de eetzaal. Na een lekker ontbijtje halen we de koffer op en stappen we weer in de bus. Gisteren heeft Ivonne met ons overlegd of er we er een vandaag een bezienswaardigheid (de LingYin tempel) bij zullen doen die voor morgen op het programma staat, zodat we dan direct door kunnen rijden naar Shanghai.
Iedereen vond dit prima en zo gaan we op weg. We gaan als eerste een boottochtje op het Westmeer maken.Er lopen twee dam paden door het meer, één pad is met treurwilgen begroeid. Vele keizerlijke families kwamen hier een aantal weken in de zomer doorbrengen. Het bootje vertrekt en het is al bijzonder warm, dus even op het water is wel een welkome afwisseling. Het is heiig en ik maak niet veel foto’s, die worden toch niet mooi.

Het tochtje geeft een goede indruk van de prachtige omgeving, na 45 minuten meren we weer aan. De kapitein had twee bemanningsleden die alleen maar oog hadden voor hun telefoon. Dat zie je hier nog meer dan bij ons, mensen die nergens anders oog voor hebben dan hun telefoon. Ze gebruiken die telefoon ook overal voor. Ik had al verteld van de fietsen maar ik zag ook in de supermarkt dat er een QR code verscheen op het scherm van de telefoon, deze werd gescand en hup je had afgerekend. Mogen ze van mij ook heel snel in Nederland gaan doen wat een uitvinding.
De volgende stop is de Lingyin Si Tempel. Een boedistische tempel die ligt in het schaduwrijke dal van de Vliegend Aangekomen Bergtop ( Feilai Feng). Deze tempel voor de zielen op rust behoort tot de belangrijkste van China. Hij werd in 326 gesticht maar vele malen verwoest. De meeste gebouwen zijn dan ook niet oud. Aan weerszijden van de weg naar de Tempel staan ongeveer vierhonderd Boedistische rotssculpturen, waaronder de beroemde lachende Boedha uit de Song periode. Iedereen kent deze Boedha wel, hij heeft een dikke vooruitstekende buik. Wat is het hier mooi. In het hoofdgebouw staat één van de voornaamste bezienswaardigheden, een vergulde Shakyamuni boedha, die inclusief zijn sokkel 20 meter hoog is. Het is inmiddels bloedheet en het zweet stroom van ons lijf. Bij de ingang van het park krijgen we allemaal drie stokjes wierook en lopen we langs de indrukwekkende sculpturen in de rotswanden. In het water zwemmen koi karpers en de vogeltjes fluiten er op los. De enorme Boedha is zo ontzettend mooi, langs de onderkant wordt hij volop versierd met prachtige bloemen.
Er komt vast een grote viering aan want buiten wordt er ook van alles versierd. Er is genoeg om ons aan te vergapen en dat doen we dan ook. Wat is deze plek mooi en indrukwekkend. Na deze prachtige plek gaan we lunchen. Ik vind het restaurant vies en ook het eten is niet lekker, het is niet het benoemen waard brrr, ik denk het slechtste restaurant tot nu toe. Eenmaal weer in de airco van de bus is dit kleine leed alweer snel vergeten. We gaan naar een lokale theefabriek waar we groene Longjin thee gaan proeven. De Longjin Cha thee of wel drakenbronthee is de beroemdste thee van China. We reden langs de theeplantages waar de struiken lager zijn dan we in Sri Lanka hebben gezien.
Blijft altijd een mooi gezicht die rijen struikjes netjes in het gelid. De excursie stelde eigenlijk bitter weinig voor, de bedoeling was om thee te verkopen of andere hebbedingen. We werden een ruimte binnen geloodst waar we aan tafel werden gezet met een kopje met blaadjes voor ons. Hier werd een klein beetje water opgegoten en toe moeten we proeven, het smaakte naar spinazie. Later werd er nog meer water opgegoten want je kon wel 5 keer thee drinken van een klein plukje blaadjes. Goed, het smaakte nog steeds naar spinazie brrr. Ik vind het sowieso lastig thee drinken hier want al die lange blaadjes komen in je mond.
Daarna begon het verkoopverhaal, groene thee bevat anti oxydanten en kon darmkanker voorkomen (wat een gelul) etc etc. Er werd van alles gedaan met rijst en jodium om te laten zien hoe het de vrije radicalen uit je lichaam kon verwijderen. Nu is het zo dat de beste groene thee altijd maar dan ook altijd in China blijft en niet verkocht wordt, maar…..vandaag natuurlijk wel en wel aan ons. Ze raakten niet veel aan ons kwijt, slechts twee mensen kochten de thee.
Toen we wegreden zagen we een mannetje lekker gif spuiten op de kostbare theeplanten, heb er maar een foto van gemaakt. Een excursue die niets heeft toegevoegd aan onze reis. Als laatste brachten we een bezoek aan de Six Harmony pagode. Een klein aantal van ons zijn er nog naar binnen gaan om wat trappen te beklimmen. Ik heb al mijn moed bij elkaar geraapt en heb zes etages beklommen over eeuwenoude houten en stenen treden. Ik werd wel beloond met een prachtig uitzicht.
Daarna naar het hotel (erg mooi) waar we nog net 10 minuten de tijd kregen om te douchen want een aantal van ons zouden met Ping Ping en Ivonne meegaan naar de Japanner. Je wilt wel eens wat anders dan Chinees eten toch. Het was nog nog een flinke tippel (ik kwam wel ruim aan mijn stappen vandaag) en toen kwamen we in een schattig klein restaurantje. Ik kan mijn alcohol hier wel vergeten. Het enige wat ze nu de hele vakantie echt altijd serveren is, Bier, Cola, Sprite of water. We begonnen met heerlijke tonijn sushi en daarna verse zalm. Uiteindelijk kwamen er nog enkele schalen met onduidelijke dingen maar het smaakte heel erg lekker.
Met volgegeten buiken zijn we weer terug gelopen naar het hotel. In principe wist Ping Ping een kortere route die over het universiteitsterrein ging maar helaas er waren sportwedstrijden en van de bewaking mochten wij het terrein niet op. Om half 11 waren we weer terug in het hotel. Het was een ongelooflijk lange dag, toch besluit ik om aan het blog te gaan werken. Er gebeurt zoveel dat ik het echt bij moet houden anders weet ik het niet meer. Om half één ging het licht uit en sliepen we aan één stuk door tot de wake up call om half 7.