2017 China
2017-09-05 Hangzhou – Shanghai
We moeten wel weer een tijdje in de bus zitten op weg naar Shanghai, ruim drie uur. Na een goed ontbijt gaan we op weg. De meeste tijd werd slapend doorgebracht door Ron en mij en dat was niet verkeerd. Onderweg was er een plas- en koffiestop. Hier kwamen we wat vreemde dingen tegen, wat denk je van gefrituurde eendenkoppen, eendentongen, kwarteltjes en kippenpoten, je moet er toch niet aan denken om dat op te eten. Gelukkig had Ron een beter idee en kwam hij terug met twee ijsjes, gekocht bij Mac Donald’s. Softijs met aardbeiensaus, smaakte me prima. Rond 12 uur reden we Shanghai binnen.
De stad aan de rivier de Huangpu die samen met haar voorsteden 23 miljoen inwoners telt, wat onvoorstelbaar veel mensen! Zelfs bij flats die minimaal 30 etages hebben zie je de was buiten hangen, heel bijzonder. We gingen direct door naar een restaurant voor de lunch. Dit restaurantje was vlakbij de Bund (een oeverpromenade). Er staan aan de ene kant van de rivier prachtige koloniale gebouwen en andere kant enorme kantoorreuzen. Hier tussen in varen vele vrachtschepen. Het is geweldig om te zien, alleen de temperatuur jongens, zo warm is het nog niet geweest. De luchtvochtigheid is hoog en het zweet stroom van iedereen af. Elk T-shirt is nat en ieders haren plakken tegen het hoofd. We zien vanaf de Bund ook de Oriental Pearl Tower, dit is de televisietoren waar we straks (slechts met 8 mensen van de groep, de rest wil het niet) in en op zullen gaan. Deze toren was een tijdje het hoogste gebouw van Shanghai met een hoogte van 468 meter. Inmiddels zijn er alweer twee hogere gebouwen!
Na de Bund werd het tijd voor het Shanghai museum, ja we zitten hier niet stil. Een werkelijk prachtig museum met o.a. meubilair, keramiek, munten, bronzen sculpturen en kleding van etnische minderheden. Het meeste komt uit de Ming- en Qing en Tang periode.

We kregen twee uur de tijd om het te zelf te doorkruisen, op deze manier kon je zelf bepalen wat je graag wilde zien. Om 4 uur moest er weer verzameld worden. De 8 die de televisietoren opgingen werden hier met de bus afgezet en de rest ging alvast naar het hotel. Om 7 uur zouden we elkaar weer treffen voor een boottocht van een klein uur op de rivier.
Het was druk bij de toren, ook vele Chinezen willen Shanghai wel eens van grote hoogte bekijken. Net als in het museum moet onze tassen door een scanner en wijzelf door een poortje, ze zijn behoorlijk streng hier en controleren iedereen, zelfs in de metro. Daarna in de rij voor de lift, daar gingen we, in luttele seconden zaten we op een hoogte van 360 meter. Wauw, het uitzicht was echt spectaculair van bovenaf. Wat zijn we blij dat we besloten hebben om hiermee naar toe te gaan.
Vele foto’s verder gaan we één trap naar beneden naar een glazen vloer, vanaf hier lijkt het alsof er speelgoedautootjes rondrijden onder je, heel bijzonder. Ik vond het ook niet eng. Ping Ping was met ons mee en zou ons naar de boot brengen met de Metro. Eerst even heel snel langs de Mac Donald’s, dit was het enige waar tijd voor was. Ik vond het niet erg want we eten best wel vaak hetzelfde en een lekker patatje is ook niet weg.
Daarna snel op weg naar de Metro, Rush Hour en dat hebben we geweten. We moesten elkaar goed in de gaten houden want het was echt godvergeten druk. Daarbij leek het wel of er geen airconditioning was want het was bloedheet daar onder de grond. Op het perron kun je de rails niet zien, hier staan allemaal grote glazen platen waarvan er een aantal open kunnen op precies die plekken waar de deuren zitten van de metro, ongelooflijk ingenieus en ik denk om zelfmoord te voorkomen. De metro komt aan en we wrikken ons naar binnen, gelukkig zijn wij groter dan de gemiddelde Chinees en we duwen ze gewoon opzij.
Na twee haltes er snel uit (zelfde ritueel, iedereen opzij duwen) en door naar een andere lijn waar we ook nog twee haltes mee moeten reizen. Mijn god dit hadden we natuurlijk nooit zelf kunnen vinden. Rond 19 uur staan we bij de kade waar de vele, vele rondvaartboten liggen. Na een kwartier wachten kwam de bus aan met de rest van de groep. Hup de boot op. We kregen een complete lichtshow voorgeschoteld, er wordt van alles op de gebouwen aan de Bund geprojecteerd, echt heel erg mooi.
Heb vele foto’s gemaakt, maar het blijft moeilijk om bewegend licht te fotograferen. Gelukkig zijn er wel twee of drie die aardig gelukt zijn. Het blijft trouwens nog steeds 34 graden, het koelt ’s avonds helemaal niet af. Om 21 uur zijn we in het hotel, helemaal uitgepoept, wat een dag en het enige waar we naar smachten is een douche. Gelukkig is deze heerlijk. Na de krant gelezen te hebben (op mijn telefoon, de headlines) wil ik het eigenlijk wel weten met die gek in Noord Korea!
Na wat apps weggestuurd te hebben toch nog besloten om weer verder te gaan met het blog. Morgen gaan we o.a. een ritje maken met de snelste trein ter wereld, deze gaat 460 km per uur! Het is de magneettrein, ben heel benieuwd. Ron weet nog niet of hij meegaat want hij voelt zich ziek. Zou jammer zijn als hij dit zou missen.