2017 China
2017-09-07 Shanghai – Guilin
We konden als we hadden gewild in de ochtend natuurlijk nog Shanghai in maar ik ben blij dat we voor het uitslapen hebben gekozen. Heerlijk op ons gemak rond 9 uur opgestaan. Ron is nog beneden gaan ontbijten, ik ben op de kamer gebleven en heb het laatste stuk brood van gisteravond opgegeten, daarna lekker lang gedoucht en mijn haren gewassen. Zo had ik ook nog ruim de tijd om onze dag in Shanghai te beschrijven. Koffer gefatsoeneerd en opeens is het bijna 12 uur. Dit was de uiterlijke tijd om de kamer te verlaten. Koffers weer naar beneden gebracht waar de overige 15 die nog doorgaan al zitten.
Het stroomt van de regen, wat hebben we weer de afgelopen twee dagen geluk gehad met het weer. Vandaag maakt niet uit, wordt toch een reisdag. Een uur later zitten we in de bus op weg naar het vliegveld. We zullen om kwart voor vijf vliegen. Na een voorspoedige reis nemen we afscheid van de buschauffeur en Ping Ping. We lopen wat rond op het grote en schone vliegveld, wonderbaarlijk zelfs de wc is brandschoon. We eten nog in een restaurantje een bord spaghetti en dan wordt het tijd om te boarden. We vliegen met Shanghai Airlines en vliegen een kwartier later dan gepland.
Na een hele vieze maaltijd arriveren we na een twee uur durende vlucht in Guilin waar we de komende twee dagen zullen blijven. Het is inmiddels bijna half 8 ’s avonds en de koffers arriveren behoorlijk snel. We worden opgehaald dooor een nieuwe gids genaamd Naomi!!! Hier in China mogen ze op een bepaald moment zelf kiezen hoe ze genoemd willen worden en dan wordt er vrijwel altijd voor een Engelse naam gekozen.
Onze gids Ping Ping werd eigenlijk Kelly genoemd maar wij vonden Ping Ping leuker. Naomi bracht ons naar een prachtig busje, echt een VIP busje. Na een uurtje rijden over vrij rustige wegen zien we al dat we door een prachtig landschap rijden. We gaan vanaf nu veel meer natuur zien en daar verheug ik me heel erg op. Het hotel ligt midden in de stad. Alles is prachtig verlicht.
De kamer is prima en we gaan een wandeling door de stad maken. Het is inmiddels bijna 10 uur en het is nog gezellig druk. We zien H&M en burger king. Iedereen loopt nog met kleine kindjes buiten, die hoeven zeker niet te slapen. Ze lopen zelden met een kinderwagen en af en toe heeft iemand een draagzak voor de rest lopen ze altijd met hun kind op de arm, ik moet er niet aan denken.
We lopen langs de rivier met mooi verlichte bergen op de achtergrond en ook hier is het gezellig. Het lijkt een soort hondenuitlaatplaats want er lopen talloze jonge mensen met evenzoveel honden. Er staat iemand te zingen en vanaf de kant en zelfs zittend op een stoeltje in het water wordt er gevist.
De stad ademt gemoedelijkheid uit terwijl deze stad toch 1 miljoen inwoners kent. Na onze wandeling zijn we terug naar het hotel gegaan. Nu even vandaag geschreven, dit kon omdat we morgen niet al te vroeg op hoeven te staan. We vertrekken om 9 uur voor een relaxte dag op en rond het water.