2017 China
2017-09-12 Hongkong
Vanmorgen ging na een onrustige nacht waarin we allebei veel wakker waren, per ongeluk de wekker om kwart over 6. Ik was vergeten de tijd te veranderen van de wekker. De wekker op half 8 gezet, toen hij ging de wek-tijd verschoven naar 8 uur en uiteindelijk pas om half negen opgestaan. Lekker gedoucht en haren gewassen en op weg naar het ontbijt en wat voor ontbijt! Het zag er allemaal even lekker uit, er bleek zelfs een pot pindakaas te staan! Ik heb dan ook lekker een geroosterde boterham met pindakaas gegeten. Jeroen en Marieke hadden ook lekker wat langer geslapen en kwamen gezellig bij ons aan tafel zitten. Zij wilden net als wij in de kabelbaan. Ze vonden het leuk als we met z’n vieren zouden gaan en wat hebben we een topdag gehad. Om half elf gingen we op weg naar de metro. Marieke had al uitgevogeld welke lijnen we moesten hebben en naar welk station we moesten.
De kabelbaan ligt in de groene heuvels van Lantou Island. De reis verliep vlot, wat een prachtig opgezet metrostelsel heeft Hongkong. Op weg naar de kabelbaan komen we langs Starbucks waar we koffie hebben gedronken. Ik trok daar nog bijna de koelkast omver omdat ik dacht dat er een deur voor zat, tot Marieke zei, je kunt het flesje zo pakken. We hadden gelijk de slappe lach. Omdat het zowel geen vakantietijd meer is als geen weekend hoeven we nauwelijks te wachten op de kabelbaan. Het schijnt dat er soms wachtrijen zijn van meer dan anderhalf uur.
Wij willen alle vier een karretje met een glazen bodem. Wow, de rit was spectaculair. Het is bijna altijd mistig in Hongkong en vandaag was geen uitzondering, toch was er genoeg te zien, zoals ook het vliegveld waarvan we morgen zullen vertrekken. Na een klein half uur waren we boven. Het is weer drukkend warm en het zweet loopt in straaltjes van ons af, eerst maar wat drinken. Als we nog een stukje doorlopen zien we het 34 meter hoge standbeeld van de Tiantan Boeda wat op het Ngong Pingplateau staat.
We besluiten ondanks de warmte er toch naar toe te gaan. Het gaat om een trap van meer dan 150 treden, niet mijn favoriete bezigheid. Het beeld is erg mooi en het grootste boedabeeld in de wereld. Na er omheen gelopen te zijn en er de nodige foto’s te hebben gemaakt gaan we weer naar beneden.
Hier komen we gezellig een koe tegen waar iedereen, ook wij, mee op de foto wilde. Ook voor de kabelbaan terug was geen wachttijd. Het lijkt wat helderder en we genieten er volop van. Eenmaal beneden hebben we eerst lekker geluncht en zijn we daarna de mall ingegaan.
Het stikt hier van de groot, groter, grootste winkelcentra. Hier ging het voornamelijk om outlet sportzaken en het kon niet echt goedkoop genoemd worden. Het lijkt overigens soms of je enorme bedragen betaald, bijvoorbeeld 4 enkeltjes voor de metro kost 58 dollar. Het gaat dan echter om ongeveer 6 euro.
We besluiten nog om naar de wijk Soho te gaan, die bestaat uit vele winkeltjes en restaurantjes. Ook hier gaan we met de metro naar toe. Jeroen maakt de gekste opmerkingen we lachen heel veel deze dag, heerlijk.

Via Hollywood Road verbinden de Central Esculators ( een lange openlucht roltrap) de Queens met de op een steile helling gelegen Midlevels. Via de roltrappen gaat het bergop naar Soho ( wat overigens een afkorting is van South of Hollywood road). Het nemen een deel van de roltrappen en gaan nog wat drinken. We besluiten richting hotel te gaan en gaan via de trap weer naar bekenden. Marieke en Jeroen gaan hier morgen winkelen en misschien wel eten, gelijk hebben ze, het ziet er zeer gezellig uit. Beneden rijden er af en aan dubbeldeks trammetjes voorbij, zo leuk om te zien. We lopen nog wat door een prachtig winkelcentrum, alleen maar merken, en zien heel veel expats.
In de metro is het spitsuur, om 7 uur en ruim 14000 stappen verder komen we in het hotel aan. We willen er eten maar het restaurant is dicht!!! Onderhoud aan de apparatuur of zoiets. Gelukkig is er beneden een pizzabar. We krijgen heerlijke pizzas te eten. We toasten op een ontzettend gezellige dag. Omdat ik weet dat Marieke ook ons blog leest, hierbij nogmaals ontzettend bedankt voor deze heerlijke laatste dag waar we met genoegen aan terug zullen denken, wat een heerlijk stel mensen zijn jullie.
We zijn stiekem een beetje jaloers dat jullie nog twee dagen in deze geweldige stad zullen blijven. Want dat is Hongkong. Terug op de kamer hebben we de koffer gepakt, lekker gedoucht, gefacebooked, gewhats apped en nu het blog geschreven. De vakantie zit er op, morgenochtend op half negen worden we opgehaald om afgeleverd te worden op het vliegveld. Dag China, dag leuk Hongkong misschien komen we hier nog een keer terug.