2019 USA
2019-05-03 San Fransisco
Na een rusteloze nacht (wat is dat toch, dat je nooit zo goed slaapt de dag voor je met vakantie gaat) zijn we op tijd opgestaan. Om half tien met de bus naar Schiphol. Daar aangekomen heeft Ron bij Mac Donalds een American breakfast genuttigd (om alvast in de stemming te komen), ik heb het bij een croissant en yoghurt met muesli gehouden, ook lekker.
Om half twaalf konden we boarden. We vliegen met een triple 7. Half één vertrekken we daadwerkelijk en jawel natuurlijk via de Polderbaan, what else!! Gelukkig hebben we op het laatste moment besloten om bij te betalen voor extra beenruimte en dat maakte de kosten gelukkig meer dan waard. Ruimte zat. Naast ons zat een mevrouw die op bezoek ging bij haar broer, die al bijna 60 jaar in Amerika woont. Ze had duidelijk behoefte aan een praatje en uiteindelijk heb ik één film gekeken en voor de rest ben ik in gesprek geweest met Liesbeth. Nou ja, ik heb geluisterd naar Liesbeth. Vond ik het een straf, helemaal niet.
We begonnen met u en mevrouw en het eindigde met Liesbeth en Marianne, heerlijk toch, want zij bleek 88 jaar en had zoveel in haar leven meegemaakt dat het heerlijk was om naar haar verhalen te luisteren. Op haar 26e weduwe met drie kleine kinderen. Na een aantal jaar hertrouwd met een man die door het hele land hotels en restaurants bezat. Fantastisch veel reizen gemaakt waarvan ze feilloos nog plaatsnamen en hotels kon opnoemen. Ze had haar hele leven businessclass gevlogen en vond dat nu niet meer de moeite waard, als ze maar extra beenruimte had. Ze rijdt nog auto, zowel in Amerika als in Nederland. Heeft een kleinzoon die interventie radioloog is, een dochter die dermatoloog is enz enz. Ze heeft haar hele doopceel gelicht, ze woont in Utrecht en op de bovenetage woont haar kleindochter.
Ik zag dat ze een Rolex droeg en een armband die bestond uit (zover ik kon beoordelen) uit diamanten. Was ze kak, nee in het geheel niet. Het was een gewoon een vrouw met een enorm verleden en ze kon er heel leuk over vertellen. Ze liet me whats appjes lezen van haar kleinkinderen en ze was al lid van de ANWB sinds 1955. Twee jaar geleden haar enige zoon verloren en via haar mail zag ik dat ze nieuwsbrieven ontving van Hunkemöller en Hudson Bay. Ze zit op Facebook en Instagram en ook nog op Linked-In. Hoe fantastisch als je nog zo in het leven staat.
De reis ging snel voorbij, had ik misschien nog een tukkie willen doen. Ik denk het wel (Ron zat in zijn eigen bubble) tegelijk vond ik Liesbeth leuk genoeg om met haar in gesprek te blijven. Je zult maar 88 jaar zijn en gewoon twee maal per jaar je broer opzoeken in Amerika. Om half 12 ’s nachts (hier half drie ’s middags) werd de landing ingezet. Het gekke was dat ik er vanuit gegaan was dat we via de oceaan zouden vliegen, ik weet niet waarom, maar we vlogen via IJsland, Groenland en Canada. Het vliegveld van San Francisco ligt aan de oceaan en omdat je even het land niet ziet kreeg ik toch even het idee dat we in de oceaan gingen landen. Het water kwam steeds dichterbij, maar gelukkig het kwam goed.
Om door de douane te komen bleek een verschrikking, we hebben op een haar na twee uur in de rij moeten staan. Het ging tergend langzaam , waar dat nou voor nodig was in zo’n modern land snapten we niet maar helaas was het wel zo en airco was er volgens mij ook niet aanwezig. Enfin, eenmaal door de douane stonden onze koffers al klaar en konden we naar een platform waar we moesten wachten op een shuttlebus die ons naar het hotel zou brengen. Het is voor ons nu drie uur ’s nachts maar we willen toch nog even wakker blijven om in het ritme te komen. Straks maar eens kijken waar we een hapje kunnen eten. Morgen de camper halen en dan begint de vakantie wat ons betreft pas echt.