2019 USA
2019-05-05 Sierra Nevada
Gisteravond zijn we al om 10 uur naar bed gegaan, wederom helemaal uitgeblust. We hebben twee fleece plaids die als dekens moeten fungeren. Tijdens de nacht blijkt dit niet echt voldoende om ons warm te houden. Ik denk dat het tegen het vriespunt aanzit. Gelukkig heeft de camper ook verwarming en die heeft Ron dan ook maar aangezet. Toch waren we om 6 uur weer klaarwakker en zijn we om half zeven opgestaan. De douche uitgeprobeerd en die was heerlijk warm. De camper is echt van alle gemakken voorzien. Een aparte wc en ook de douche zit apart. In de keuken hebben we een magnetron, drie gaspitten en een oven. Een grote koelkast met apart vriesvak en natuurlijk die slideout die ons nog eens bijna een meter meer leefruimte geeft. We staan op een camping waar we een full hookup plek hebben. Dat betekent dat je op stroom, water en afvoer bent aangesloten. Het douche- en spoelwater van de wc verdwijnt rechtstreeks het riool in. Hoe luxe wil je het hebben. Oh ja we hebben zelfs een broodrooster. Dat komt goed uit want het brood hier zijn van die zachte kleffe sneetjes en geroosterd zijn ze prima te eten.
Na het ontbijt wilde we kijken of er berichten waren binnengekomen. Dat kan alleen bij de receptie, daar zit je op Wifi. Zal nog wel vaker voorkomen dat we een slechte tot geen ontvangst hebben. Het was half 8 en onze buren (een Duits gezin met een klein kindje) waren alles in gereedheid aan het brengen om naar Yosemite Park te gaan. Ze vertelde dat je er echt op tijd naar toe moest omdat er anders geen parkeerplek meer te vinden was, vooral niet voor campers. Zij waren er gister ook geweest, vandaar dat zij dit wisten. Dus hup, niet naar de receptie voor de Wifi maar de camper losgekoppeld en ook op weg naar het park.
De entree ligt ongeveer 20 kilometer van de camping maar omdat de weg zo vol bochten zit en je nergens hard kunt rijden doe je daar best wel lang over. Bij de ingang hebben we meteen een parkpas gekocht, dan heb je toegang tot alle Nationale Parken en we gaan er natuurlijk nog meer zien. De entree van Yosemite eenmalig is 35 dollar en een parkpas kost 80 dollar dus dat haal je er na twee parken uit. Na de entree moesten we nog 25 kilometer rijden om in de vallei te komen. Dit kostte ons ook ruim een uur. Eén van de redenen dat je niet hard mag rijden is het feit dat er ondanks deze maatregel toch nog 15 bruine beren per jaar worden doodgereden. Wederom heel veel stille getuigen van de verschrikkelijke bosbranden die hier vorig jaar hebben gewoed. Half verbrande stammen, compleet zwarte stammen, afgebroken stammen, verbrande struiken, wat moet het erg zijn geweest.
Kom je aan in de vallei dan word je rijkelijk beloond. Het is lente dus er bloeit van alles (jammer dat de weg het niet toelaat om te stoppen dus van heel veel moois heb ik ook geen foto kunnen maken.) De vallei is ontstaan door de schurende werking van gletsjers die de zachtere granietlagen wegsleten. De harde verweerde granietwanden bepalen het gezicht van Yosemite. De twee grootste massieve pieken zijn El Capitan (1067 meter hoog) en de wat lagere maar bijna loodrechte Half Dome.

Er is geen woord gelogen als mensen zeggen hoe mooi Yosemite is, het is er spectaculair mooi. Ondanks dat we net op tijd waren om een plekje voor de camper te vinden en er al talloze mensen rondliepen hadden we niet het gevoel dat we dit hadden moeten overslaan. Door de mensen moet je maar een beetje heenkijken want er blijft genoeg schitterende natuur over. Yosemite is één van de eerste (volgens mij zelfs het eerste) gebied wat door Amerika is uitgeroepen tot Nationaal Park. We stapten na het parkeren in de gratis shuttle bus die je bij diverse haltes afzet. De buschauffeurs zingen en hebben een enorm knauwerig accent. Ik vond het een beetje Heppiekleppie, maar de Amerikanen zelf vonden het geweldig.
Eerst een prachtige wandeling gemaakt naar Mirror Lake.Het is geen echt Meer maar een verzamelplaats van al het smeltwater wat van de bergen afkomt. De bergen worden er fantastisch in weerspiegeld vandaar de naam. Het was af en toe wat geklim maar oh wat was het de moeite waard.De eerste 10.000 stappen zaten erop. Overal ligt water dus je moet goed uitkijken waar je loopt en tegelijkertijd kun je niets anders dan onder de indruk zijn van dat geweld van het water. Dat is het voordeel van de lente, ook de watervallen zijn indrukwekkend, in de zomer zijn ze nauwelijks meer dan een stroom.
Na deze wandeling in een parkrestaurant een hamburger gegeten om daarna weer met de shuttlebus een ander rondje te doen en uit te stappen bij de upper- en lower Yosemite fall. Om bij de Upper te komen was je wel een paar uur aan het klimmen, dat lieten we maar voor wat het was (hij was sowieso van beneden af goed te zien) maar de lower kon je na een korte wandeling goed bereiken. Hoe dichter je bij kwam, hoe kouder het werd en je voelde de waterdruppels al voor je de waterval zag. Met een enorm geraas kwam de waterval naar beneden. Zo enorm imponerend.
Na al dit natuurgeweld en vele foto’s rijker vonden we het tijd om weer terug te gaan naar de camping. Onderweg in een campwinkel nog wc papier en vuilniszakken gekocht. Tja, je zit best om het hand als je beide niet hebt. Op de camping aangekomen een lekkere Bacardi cola ingeschonken om onder het genot hiervan aan dit blog te werken. Morgen gaan we naar een volgend natuurverschijnsel de reuze Sequoia’s. Mijn hoofd zit stampvol met indrukken wat is de natuur toch prachtig en wat zijn we gelukkig dat we dit kunnen en mogen zien. Ik ga er vannacht vast over dromen. Zolang ik in mijn droom dan maar niet verzuip in die watervallen vind ik het helemaal best.