2019 USA
2019-05-08 op weg naar Bakersfield
Oh wat hebben we weer heerlijk geslapen. Ron was wel om 6 uur uit bed wegens dreigende kramp, maar ik ben heerlijk nog tot 8 uur blijven liggen. We hebben geen haast want er hoeft vandaag niet ver gereden te worden. Heerlijk even op beeld met de prins gesproken….nou ja ik sprak want hij had er niet veel zin in. Behalve toen opa hem de camper liet zien dat vond hij wel interessant. Om elf uur reden we weg uit Visalia.
Grote vraag voor mij was wat we nu eigenlijk in Bakersfield gaan doen….. behalve dat ik op de één of andere manier steeds aan het liedje van Boney M moet denken: Ma mamma ma Baker. Ron heeft alle campings voor deze reis uitgezocht en geboekt. Volgens Trip Advisor heeft Bakersfield vier bezienswaardigheden en dit zijn allemaal (geloof het of niet) kerken en er zijn nog een stuk of wat oninteressante musea. Bakersfield wordt ook helemaal niet genoemd in het gidsje van de Verenigde Staten wat ik bij me heb. Ron moest even nadenken, Bakersfield blijkt gewoon een tussenstop te zijn. Ron hoeft maar 150 kilometer te rijden en verder is het een rustdag.
We kunnen boodschappen gaan doen, alle indrukken een plekje geven en heerlijk lezen. Klinkt niet verkeerd. Des te meer zijn we morgen uitgerust om ons onder te dompelen in /op de heetste plek ter aarde Death Valley (als ook de laagste plek van de Verenigde Staten). Net op tijd want na 15 mei mag je er niet meer doorheen rijden met de camper. Te heet. Het is druk op de weg en ik zit eens in mij op te nemen wat ik allemaal zie of heb gezien tijdens het rijden. Laat ik beginnen met dat er op elke afrit een Mac Donald, Subway en Kentucky FriedChicken zit, KFC wordt soms afgewisseld door Dennys of Taco Bell. Mac Donalds en Subway domineren echter. Wat ook bijzonder is dat dat je bij Mac Donalds de hele dag kunt ontbijten. Daar adverteren ze zelfs mee, waarom noem je het in hemelsnaam een ontbijt. In mijn optiek kun je ontbijten tot ongeveer 11 uur, daarna begint de lunch. Rare jongens die Amerikanen.
Verder zie ik regelmatig allerlei vreemde constructies op auto’s. Veelal van metaal en geen idee waarvoor het zou moeten dienen. We zien een trein voorbij komen met maar 10 wagons, uniek want gisteren zagen we er één waarbij 100 wagons werden voortgetrokken door 4 locomotieven.
Wat me ook is opgevallen dat er hier op de campings vaak helemaal niet zulke grote campers staan, we zien ook regelmatig vouwcaravans en de caravans met het formaat wat wij kennen in Europa. Terwijl wij ook langs een verkooppunt van enorme campers zijn gereden wat zeker ook weer onder groot, groter, grootst kon worden geschaard. Niet alleen de maat van de campers maar ook hoeveel er wel niet stonden, ik schat tegen de 500! Qua Europese automerken zie je hier regelmatig BMW, Porsche en de Mini rijden.
Onderweg weer veel heel veel druivenvelden. Ze worden heel anders gekweekt dan bij ons in Europa. Je ziet dat de stam oud is maar deze stam is toch zeker wel meer dan een meter hoog, hierboven zitten de takken, die als een parapluutje op de stam staan. Lijkt mij wel makkelijker met plukken.
Qua Wildlife hebben we inmiddels een aantal hertjes, een groot aantal grondeekhoorntjes, een dood gereden slang gezien. Spannender kan ik het niet maken, hoewel ik altijd wel erg blij wordt van hertjes.

Vlak voor de afslag die we moeten hebben naar de camping zien we een Wallmart. Jeeej, eindelijk een grote supermarkt. Omdat je de winkel niet kent ben je wel even bezig om alle boodschappen überhaupt te vinden. Voor een paar dagen zijn we weer onder de pannen. Brood, groente, rijst, pasta, heeeel veel flesjes water, kip, gehakt, you name it. Verder op de valreep een paar stukken cheesecake in het wagentje gegooid. We kunnen weer vooruit. We hadden ook graag een fatsoenlijke koekenpan gekocht maar helaas die verkochten ze niet.
Op de camping aangekomen kon Ron nog even het laatste kwartier van Ajax kijken en ohh wat een teleurstelling dat zij op de valreep verloren. Ik ben heerlijk verder gegaan in mijn boek Ally van de zeven zusters, die krijg ik wel uit vandaag. Ik vind hem iets minder dan de eerste. Leuk genoeg hoor maar wat mij betreft ook erg voorspelbaar. Misschien ben ik dan weer net te nuchter. Ze blijven maar mensen ontmoetten waarvan ze na 5 minuten al weten dat het de ware is, net te veel drie stuiver roman.