2019 USA
2019-05-13 Zion National Park
Gisteravond wilden we nog lekker uit eten gaan, dus wij op weg naar een restaurantje vlak bij de camping waar het heerlijk rook. Helaas kregen wij de deksel op onze neus want de keuken was net dicht. Veel verontschuldigingen omdat het nog vroeg in het seizoen was vertelde ze gingen ze altijd wat eerder dicht. Nou ja, het was ook al 9 uur dus we waren sowieso al benieuwd of we nog terecht konden. Dan maar naar de supermarkt en daar een stel overheerlijke cinnamonrolls gehaald. Deze lekkernij zit tussen een bolus en een Haagse kakker in en ze waren verrukkelijk! Terug in de camper komen we erachter dat we in een nieuwe tijdzone zitten. Het is hier een uur vroeger. We vonden het al zo gek dat het opeens 21 uur was, wij dachten dus dat het 20 uur was. Had ik mooi de tijd om het boek uit te lezen en kan ik morgen aan nummer 4 beginnen.
Vanmorgen zijn we al om 8 uur op stap gegaan. De temperatuur was nog aan de frisse kant maar dat is beter dan in de warmte te wandelen. Nu dachten nog veel meer mensen hetzelfde en reed de shuttlebus ons voorbij omdat hij al vol wandelaars zat. We hoorden dat dit de tweede bus was die vol voorbij reed en besloten naar de entree van het park te gaan lopen. Het was nog niet eens een kilometer en was zo gepiept.
Daar aangekomen konden eigenlijk direct in de park shuttlebus stappen. Er zaten steeds twee busjes aan elkaar vast dus dat ging allemaal vrij snel. Omdat ik had gelezen dat de meeste mensen vaak al bij de eerste haltes uitstappen besloten wij om tot het eind te blijven zitten. Onderweg werd er door verschillende mensen (een bergbeklimmer, een fotograaf, een park ranger) via een bandje wat wetenswaardigheden over het park verteld. Er zijn verschillende zware trails te doen, daar moet je echt een geoefend hiker voor zijn. Gelukkig blijven er genoeg kortere hikes over die ook voor ons goed te doen waren.
De eindhalte heeft de prachtige naam Temple of Sinawawa. Daar hebben we een hele mooie wandeling gemaakt. Woorden schieten te kort om dit gebied te beschrijven. Het is overdonderend mooi en je voelt je enorm nietig. Daarna naar Weeping Rock en de Grotto.
We zijn vrij veel eekhoorns tegengekomen, die helemaal niet bang van je zijn en soms leek het er op alsof ze zaten te poseren voor je, zo leuk. Veel rupsen, vlinders, raven en twee maal een hert gezien. De hertjes zijn te snel om ze te kunnen fotograferen. Het is ongelooflijk om te zien wat er tussen en in de rotsen groeit aan plantjes. Als er wat water langs de rots loopt bloeit er opeens een hele kudde kleine paarse klokjes.
Halverwege het park zit een restaurantje, hier hebben we wat gegeten en gedronken voor we aan de volgende wandeling begonnen. We liepen naar de Emerald Pools, ik vond ze niet zo Emerald maar wel erg mooi. Er komt een kleine waterval uit de rotsen naar beneden. Hier liepen wat meer mensen maar het viel ons op dat, ondanks dat er al veel wandelaars in het park waren, we toch ook wel stukken alleen hebben gelopen. Aan het eind of aan het begin (zoals je wilt) van het park hebben we nog the court of Patriarchs gefotografeerd. Deze drie toppen zijn vernoemd naar Abraham, Isaac en Jacob, stam- en aartsvaders uit de bijbel.We hebben er ruim 12 kilometer wandelen opzitten en gaan terug naar de camping. Vanavond gaan we wel op tijd naar het restaurant. Het was een fantastische dag waarin het weer ook nog eens in alle opzichten heeft meegewerkt. Niet te warm en een heerlijk windje.