2019 USA
2019-05-29 Verliefd op San Francisco
Gisteravond en leuk restaurantje opgezocht en daar vis en garnalen die gebakken waren in bierbeslag gegeten. Op ons gemak teruggelopen naar ons hotel. Hier kregen we bericht van het bedrijf waar we een excursie bij geboekt hebben dat we morgenochtend op hun kosten met een Uber opgehaald gaan worden. We zouden met een bus opgehaald worden bij het Hilton Hotel (hier 5 minuten vandaan) maar de chauffeur was ziek geworden. Anders hadden we half 8 bij het Hilton moeten staan en nu was hoefde we er niet voor kwart over 8 te staan. Lekker hoor dat we wat langer kunnen blijven liggen.

Vanmorgen dus om 7 uur opgestaan na een nacht waarin we niet zo goed hebben geslapen. We hadden allebei een heel dik eigen dekbed en dat was teveel van het goede voor het formaat bed. Het dekbed viel dan ook elk kwartier wel van het bed af. Als het bleef liggen dan was het bloedheet. Jammer want het bed op zich, daar valt niets over te klagen. Kopje thee gedronken en een banaan gegeten, Paracetamol ingenomen en daar gingen we op weg naar het Hilton.
De Uber chauffeur (nadat we de link geactiveerd hadden) arriveerde na 10 minuten. Ruimschoots op tijd kwamen we bij de pier aan, waar de boot lag waarmee we naar Alcatraz zouden gaan. De zon schijnt al volop. Ondanks dat het vandaag niet boven de 20 graden is uitgekomen is het een dag met een gouden randje geworden, met name omdat het er altijd anders en gezelliger uitziet als de zon schijnt.

Alcatraz is een eiland in de baai van San Francisco, op slechts twee kilometer van de stad verwijdert. Het was van 1850 tot 1907 een militair fort. Van 1907 tot 1933 was het een militaire gevangenis en van 1934 tot 1963 was het in gebruik als een zwaarbewaakte gevangenis waar totaal 1567 gevangenen hebben gezeten. Eén van de allerbekendste is Al Capone. De beslissing om van Alcatraz een gevangenis te maken kwam vanwege de afgelegen ligging en de sterke stromingen in de baai, die het zo goed als onmogelijk zouden maken om te ontsnappen. Op 21 maart 1963 werd Alcatraz officieel gesloten. In 1969 bezette een groep indianen de rots in de baai. Ze verbleven 2 jaar lang op het eiland, en trachtten op deze wijze hun eis voor een Indiaans Cultureel Centrum kracht bij te zetten. Op Alcatraz staat de oudste nog werkende vuurtoren van de Amerikaanse westkust. Tegenwoordig is het eiland een beschermd gebied en een National Historic Landmark, beheerd door de National Park Service.
Als slachtvee gaan we de veerboot op, want wij zijn natuurlijk niet de enige die het eiland willen bezoeken. Zoals alles (hebben we gemerkt) hier in Amerika gaat het wel bijzonder efficiënt. Het boottochtje duurt nog geen kwartier. We hebben heerlijk bovenop het dek gezeten. Eerst moest iedereen van de boot af en op een plek voor de entrée verzamelen. Hier werd het één en ander uitgelegd voor we ons gang konden gaan.

Terwijl we daar stonden te wachten zag Ron een vissersbootje (dacht hij in eerste instantie) het bleek een boot te zijn die een zwemmer aan het aanmoedigen was en natuurlijk in het oog hielden. Jeetje, hij zwom zonder wetsuit en het water was misschien 12 graden! Het complex staat vol met de prachtigste bloemen en planten. Echt een lust voor het oog. Dit wordt helemaal bijgehouden door vrijwilligers. Een vrijwilliger vertelde dat nadat het eiland verlaten was er later papieren zijn teruggevonden met daarop de planten en schema’s van hoe het er toen uitzag. Dat hebben zij exact zo weer opnieuw geplant. Ik weet niet of de gevangenen er veel van mee hebben gekregen maar het ging vooral om de andere bewoners. De directeur, cipiers en hun gezinnen woonden ook op dit eiland. Zij merkten helemaal niets van de gevangenen (de families) en zij woonden op een eiland vol bloemen met uitzicht op de stad San Francisco. Hun kinderen voeren elke dag over naar de stad om daar naar school te gaan. Heel idyllisch.
De gevangenis zelf daarentegen …… mijn god hier had je echt nooit willen zitten. Elke tour wordt trouwens als je wilt, voorzien van de ‘Doing Time’ audio tour die 45 minuten duurt. Deze wordt ook in het Nederlands aangeboden. Dat leek ons een prima idee. Nu bleek er tussendoor net gedaan te worden alsof een gevangene zelf aan het woord was. Zo irritant en dan ook nog eens alsof er een Nederlandse crimineel aan het woord was. Jammer genoeg kwamen we er pas later achter dat we beter de Engelse variant hadden kunnen kiezen, deze zeggen ze is namelijk veel geanimeerder en dat zal ook wel want hij heeft prijzen gewonnen! Maar goed, we kregen in ieder geval een goede indruk van het gevangenisleven en dat was geen pretje.
Een cel was niet meer dan 150 cm breed en drie meter lang. Achter je bed stond de plee (achter het hoofdeind!) en boven je bed een plankje, naast je bed een wastafeltje en een piepklein houten tafeltje met krukje. Je had geen enkele privacy want er staat een traliehek voor. De enige muren waren de muren (tjes) tussen de cellen. De isoleercellen waren helemaal doodeng, zelfde ruimte maar met niets erin en naast dat traliehek een dikke deur die geen licht doorliet. Hier konden ze je 14 dagen laten zitten (tegen die tijd moet je toch knettergek geweest zijn).
Douchen was ook al geen pretje, je stond met tientallen mannen naast elkaar in een grote ruimte. Bezoek kregen ze zelden (werd vaak afgewezen). De luchtplaats keek uit op de stad, zodat ze zich nog meer opgesloten voelden. Dat er de nodige vechtpartijen geweest zijn kun je alleen maar begrijpen. Om nog even op dat ontsnappen terug te komen. Volgens de gevangenis zelf hebben in die 29 jaar dus nooit gevangenen kunnen ontsnappen. Wel hebben 36 gevangenen samen veertien keer geprobeerd te ontsnappen waarvan er 23 terug levend gevangen werden, zes werden neergeschoten tijdens hun poging en twee verdronken.

Van vijf gevangenen wordt verondersteld dat ze verdronken zijn. Er is slechts één ontsnapping die misschien succesvol was… Laat in de nacht van elf juni 1962 stopten drie gevangenen (Clarence Anglin, John Anglin en Frank Morris) hoofden van papier-maché onder hun bed. Vervolgens slopen ze, via een in onbruik geraakte gang, uit de gevangenis en verlieten ze het eiland met behulp van een zelfgemaakt vlot. Men weet tot op vandaag nog altijd niet wat er exact met hen is gebeurd, hoewel de FBI in 1979 officieel concludeerde dat ze verdronken waren.
Na het gevangenencomplex gezien te hebben en blij te zijn weg te kunnen (voelde zo claustrofobisch) hebben we nog wat over het terrein zelf gewandeld, waarbij we ook nog langs het mortuarium kwamen. Er nestelen talloze zeemeeuwen tussen de planten en bloemen en dat was echt een grappig gezicht. Ze maken namelijk geen nesten maar gooien gewoon dat ei op een plek waar ze zich goed bij voelen. Daarna op ons gemak weer in de rij om met een veerboot terug te gaan naar de haven.

Daar hadden we nog even tijd om langs Pier 39 te lopen (geen tijd voor de zeeleeuwen maar dat komt hopelijk morgen) en een heerlijk broodje hotdog, van zo’n stalletje langs de weg, te eten. Om half twee zouden we opgehaald worden voor een tour door de stad. We moesten ons melden bij een hotel en na even gewacht te hebben, jawel daar kwam een gezellig gekleurd busje aan met een chauffeur van onze leeftijd, Don genaamd. We waren in totaal met 7 mensen. Wij, een vrouw uit Australië, een vrouw uit Vancouver, een vrouw uit Schotland (knap hè, allemaal alleen op reis) en een jong Italiaans stel die op huwelijksreis was.
Van Don kregen we nog een fles rode wijn, namens het bedrijf. Als excuus dat we vanmorgen met de Uber moesten, (vonden wij natuurlijk helemaal niet erg, de Uber niet en de fles wijn niet). Wat kan ik over deze tocht vertellen. Het was geweldig. Don woonde zijn hele leven al in deze stad en wist enorm veel. Hij vertelde eigenlijk de hele weg door allerlei bijzonderheden. De route leende zich niet altijd tot uitstappen en foto’s nemen maar man wat hebben we veel gezien.

Gestart werd met The Palace of Fine Arts (buitenkant). Prachtig, prachtig, geen wonder dat hier heel veel trouwreportages worden gedaan. Het is een monumentaal neoklassiek bouwwerk. Het oorspronkelijke bouwwerk werd voor de Panama-Pacific International Exposition van 1915 gebouwd om er kunstwerken tentoon te stellen. Het werd echter gesloopt in 1964 en volledig heropgebouwd in 1965. Het Palace of Fine Arts is het enige restant van de wereldtentoonstelling van 1915 dat nog op zijn oorspronkelijke plaats staat.
Daarna volgde: De Chinese wijk, de Italiaanse wijk, de Franse wijk, de Russische wijk, het stadspark (ook ongelooflijk mooi), De Victoriaanse en Edwardiaanse huizen, het strand aan de Oceaan en natuurlijk als kers op de taart: De Golden Gate Brug. Omdat de zon volop scheen zagen wij haar in volle glorie liggen en konden we de meest mooie foto’s maken. We zijn ook nog de brug over gereden en konden ook aan de andere kant foto’s maken. Don kwam met zijn busje op veel plekken waar de Hop on Hop off bus niet komt. We hebben het huis gezien waar Janis Joplin heeft gewoond, alsook het huis waar Jimi Hendrix heeft gewoond.
De buurt waar de Flower Power is begonnen en wat nog steeds een hele kunstzinnige buurt is en de buurt waar de Gay community is begonnen, het schitterende gemeentehuis en ga zomaar door. Overal wist Don een verhaal bij en je hoofd raakte voller en voller. Om half zes was de toer afgelopen en werd iedereen persoonlijk bij zijn of haar hotel afgeleverd. Wat een superleuke stad, we zijn echt verliefd geworden. Ik heb zin in morgen en ben zo blij dat we hier een paar dagen zijn. Nu gaan we op weg om nog wat te eten (vanmiddag ook nog een heerlijke warme bagel met zalm gegeten). Ik zou zeggen na dit hele verhaal, tot morgen.