2020 Thailand
2020-02-21 Op weg naar Kanchanaburi
Voor ik het vergeet te zeggen, Priscilla ontzettend bedankt voor het verzorgen van de planten.

Om kwart over 5 ging de wekker vanmorgen en om 6 uur zaten we aan het ontbijt. Er moet vandaag een stuk gereden worden en onderweg het één en ander bekeken worden. Paul wil op tijd Bangkok uit zijn, anders komen we in de file terecht. Om 7 uur zitten we in de bus en gaan we op weg naar Kanchanaburi.
Als eerste gaan we naar de beroemde treinmarkt Samut Songkhram. Hier rijdt twee maal per dag een trein dwars door een markt. Om half negen ’s morgens zal de eerste gaan. We zijn keurig op tijd, we kunnen zelfs nog via het spoor over de markt lopen. Het is een volslagen hectisch gebeuren en ook een beetje een kermis. Maar fantastisch om te zien. Veel groente en vlees, alsook weer veel levende vis. Er lag weer gezellig een vis te kronkelen op het spoor. Ron pakte hem op (gadver de gadver) en gooide hem terug in de mand waarin de andere lagen te krioelen. De dames pakte de vis één voor één en sloegen de vis met enorm groot mes dood. Voor wie het wil zien, het filmpje staat op Instagram.
De trein hoor je ruimschoots van te voren aankomen en iedereen rolt de doeken op die over het spoor zijn gespannen. Er staat een rode lijn op de grond en hier moet je beslist achter blijven staan. Dat is maar goed ook want de trein raakt je dan net niet. Aan het eind van de markt is het station en daar blijft de trein ongeveer een kwartier staan en dan vertrekt hij weer, opnieuw over de markt. Was echt een belevenis om mee te maken.
Daarna weer naar de bus. Paul vertelde dat we nog naar een drijvende markt zouden kunnen gaan als we zouden willen. Zat niet in het programma maar hij kon dat wel organiseren voor ons. Paul is een gastheer pur sang en wil het iedereen naar de zin maken. Nu is het met deze groep niet zo moeilijk, iedereen is even aardig. Iedereen wilde wel varen. Dat was ook weer een belevenis, je zat op de grond en voer (soms heel erg hard) door allerlei kleine kanaaltjes, met als eindpunt de floating market. Het was eigenlijk veel leuker dan het varen in Bangkok. De natuur is hier prachtig, heel veel palmbomen met kokosnoten. Naast de kokosnoten, zorgen hier ook de cassaves voor de hoofdinkomsten. Er is van Yvonne en mij een foto gemaakt in het bootje, die zo leuk van kitscherigheid is dat we hem allebei hebben gekocht. Op de markt heerlijk wat gedronken en tijgerbalsem gekocht van een mevrouw die Vader Jacob kon zingen. Ze maakte er een hele show van. Echt geweldig.
Eenmaal weer in de bus vertelde Paul dat wij zouden gaan lunchen op een bananenplantage. De mevrouw die dit verzorgt kent Paul nog uit de tijd dat ze zelf reisleider was. Nu is ze met pensioen, woont op de plantage en maakt voor groepen een lunch. Het eten was zo ontzettend goed verzord en lekker. We zaten aan een lange tafel midden in een prachtige tuin. Ik liep wat foto’s in de tuin te maken en Pete, de Taise gids liep er ook rond.
Ik maakte een foto van een fietsje die daar stond met een mandje met paarse bloemen. Mooi hè zei Pete, ik weet niet wat voor bloemen het zijn maar de kleur is echt mooi. Wij samen naar de fiets om te kijken wat het nou voor bloemen waren, bleken het nepbloemen te zijn. Oeps zei Pete, ze zijn helemaal niet echt. We hadden gelijk de slappe lach. Alle andere bloemen in de tuin waren overigens wel echt. Wat een prachtige plek.
Hierna moesten we echt wel een tijdje in de bus zitten op weg naar de river Kwai en het Don Rak ereveld. Bijna iedereen heeft liggen slapen. Een kwartier voor we er waren vertelde Paul ons allerlei wetenswaardigheden over de doden spoorlijn, die in de tweede wereldoorlog is aangelegd door de Japanners, tussen Thailand en Burma. Zij gebruikten hier krijgsgevangenen voor, die afschuwelijk hebben geleden. Elk land kent toch zijn eigen gruwelijkheden en je vraagt je soms af waarom er zoveel sadisten rondlopen. We zijn gestart in het Thailand/Burma Railway museum. Wat kan ik daar over zeggen, eigenlijk niets meer dan dat dit heel indrukwekkend was. Alle soldaten (uit Engeland, Nederland, Australië en de USA) zijn opgegraven en op het ereveld opnieuw begraven met een gedenksteen waar hun naam opstaat. Zij konden worden geïdentificeerd omdat zij een naamplaatje droegen. Er waren ook rond de 90.000 Aziaten daar te werk gesteld en helaas hebben zij degene die hier het leven het gelaten, niet kunnen identificeren. Na het museum hebben we over het zeer goed onderhouden ereveld gewandeld. Nabestaanden moeten het toch een fijn idee vinden dat de mensen hier deze graven zo goed onderhouden. Dan kijk je naar al die Hollandse namen en het ging om allemaal jongens van rond de 22. Je zal toch de ouders zijn geweest en later gehoord hebben hoe ze soms gruwelijk om het leven waren gekomen.
Het laatste wat we vandaag gaan bekijken is de beroemde brug over de river Kwai. Ook hier weer een beetje circus met allerlei marktkraampjes. De brug is, in tegenstelling tot wat er gezegd wordt, grotendeels authentiek. Het middendeel is in het laatste oorlogsjaar nog gebombardeerd en hier hebben ze twee andere ijzeren stukken voor teruggeplaatst (in datzelfde jaar). We konden over de brug heen wandelen. Ook hier rijdt nog dagelijks een trein en na een kwartiertje kwam deze er ook daadwerkelijk aan. Op de brug zijn plateautjes met ook hier een rode streep waar je achter moet blijven als de trein de brug over rijdt. Je hoeft dus niet halsoverkop de brug af te rennen. Gek idee, dat hier zoveel dwangarbeiders onder erbarmelijke omstandigheden aan gewerkt hebben en dat het nu een toeristische bezienswaardigheid is.
Iedereen was een beetje stil hierna in de bus. Het was inmiddels al bijna 5 uur en gelukkig was het hotel niet ver weg. Na een kwartiertje kwamen we aan in zo’n vergane glorie hotel. Hartstikke ruime kamer en ligging aan de rivier. De douche geeft zo’n lullig straaltje, maar ja, we zijn er maar één nacht. Omdat we echt in de rimboe zitten, eten we in het hotel wat overigens helemaal niet verkeerd was. Morgen worden we weer vroeg gewekt (om 6uur) en dan hebben we echt een lange reisdag, maar wel met een aantal bezienswaardigheden onderweg. Het is inmiddels al weer na 22 uur en ik wil echt een beetje op tijd in bed liggen. Dus als Ron dit geplaatst heeft gaan de lichten uit. Tot morgen.