2020 Thailand
2020-02-24 Van Lampang naar Chiang Rai
Heerlijk geslapen, heerlijke douche. Ontbijt stelde erg weinig voor, maar vooruit er zat weer wat brood in. We zijn met z’n allen steeds keurig op tijd en om 8 uur reden we weg uit Lampang. Wat ik steeds vergeet te vertellen is dat Paul ons vaak verrast met iets lekkers uit de streek waar we doorheen rijden. Een wafeltje met schuim en kokos, een gebakken banaantje of een soort kletskop (koekje met pinda’s), heel erg leuk
Onderweg heeft Paul ons uitgelegd hoe het met het koningshuis zit en de opvolging. Vrouwen kunnen geen koningin worden, dus de troonopvolger is automatisch een zoon. Er zit wel een bepaald systeem in want de koningen hadden vaak meerdere vrouwen. Boemibol, eigenlijk Rama de negende ( die twee jaar geleden overleden is) is in Amerika geboren en met een meisje uit het volk getrouwd. Het gezin heeft ook lange tijd in Zwitserland gewoond, tot Boemibol tot koning gekroond moest worden. Hij was zeer geliefd bij het volk. Zijn oudste dochter reikt altijd de bullen uit op de universiteit (het zal je taak maar zijn), zij is ook zeer geliefd. We reden langs een universiteit waar dit vandaag zou gaan gebeuren. Overal zag je stalletjes met bloemen en balonnen die de familie voor de geslaagden kon kopen. De hele weg hing vol paarse vlaggen, het teken dat er iemand van de koninklijke familie langs zou komen. Ook zag je veel politie. Het was een hele happening en Paul vertelde dat bij zulke gelegenheden het volk behoorlijk in rep en roer is.
Na een klein uurtje rijden komen we aan bij het Tham Pai National Park. Het is bekend om zijn grotten. Paul vertelt ons altijd (ongeveer een kwartier) voor we arriveren een aantal wetenswaardigheden. Nu vertelde hij o.a. dat het 300 treden zijn die we op moeten voor we bij de grot zullen zijn. Dat was best nog een flinke inspanning want de treden waren niet allemaal even gelijk. Ik vind trappen oplopen sowieso al geen pretje maar ongelijke treden en de warmte maken het er niet beter op. In de grotten bleken slangen te leven, we zijn er drie tegen gekomen en ze waren nog best groot ook. Ze leven van de vele vleermuizen die daar rond vliegen. We hebben kleine vleermuisjes gezien, denk aan de grootte van je duim en flinke jongens.
Wat het wel erg lastig maakte was dat er maar twee lantaarns mee waren. Er was ook (af en toe) verlichting in de grot aangebracht maar er waren hele stukken donker en dan zag je niet goed waar je liep. Op een gegeven moment had ik het wel gehad in die grot, maar er was wel een toetje.
Een prachtige lichtstraal die door een opening de grot inviel. Foto’s zijn ook goed gelukt. De grot was overigens wel mooi hoor. Af en toe kwam je er ook een boeddha tegen want die worden er natuurlijk ook ingezet, inclusief een flesje water als een offertje. Enfin, in ganzenpas gingen weer dezelfde weg terug om bij de in/uitgang te komen. Iedereen nog even naar de wc en daarna weer even rijden met de bus.
We kwamen aan bij een groot meer, waarvan de naam me ontschoten is. Hier gaan we eerst koffie drinken. Paul had verteld dat je er vooral een café Latte moest nemen omdat ze daar echte kunstwerkjes van maakten en dat was absoluut zo, de afbeeldingen waren prachtig. Voor meer foto’s zie onderdaan het blog. Om de hoek van het koffiehuis was het restaurant, waar we erg lekker hebben gegeten. Het is vandaag een vrij relaxte dag en na de lunch gaan we op weg naar een waterval.
De khun Korn waterval, bleek nog 1400 meter lopen door de jungle lopen te zijn. In de toiletten konden mensen als ze dit wilde, hun badpak/zwembroek aantrekken. Het gebied was schitterend, met prachtige vegetatie en verschillende soorten bamboe. Nu is 1400 meter omhoog lopen, met soms treden, dan weer een heel ongelijk stuk pad of wegrollende stenen wat mij betreft de hel. Iedere 200 meter werd aangegeven hoeveel meter je nog moest en daar werd ik niet vrolijker van. Jeetje mina mijn longen kregen nauwelijks nog lucht. Maar ik laat me natuurlijk niet kisten en met wat stops om op adem te komen heb ik wel de waterval bereikt. Die was niet spectaculair maar wel mooi. Ron en Yvonne hebben het aangedurfd om het ijskoude water in te gaan. Petje af. Hierna (gelukkig) grotendeels omlaag teruggelopen naar de bus.
Het hotel kwam na een minuut of 20 in zicht. Prima kamer en we kunnen onze was inleveren, die krijgen we morgen dan weer schoon terug, heerlijk. We blijven hier twee dagen. Straks gaan me met de Tuk Tuk naar het centrum om lekker te eten en naar de markt te gaan. Morgen wordt echt een hele drukke dag, waarin we enorm veel gaan zien. Daarom zal om 6 uur weer de wekker gaan. Wordt vervolgd.