2020 Thailand
2020-02-28 Chang Mai
Gisteravond zijn we heerlijk met z’n drieën in de Tuk Tuk gestapt om te eten in het centrum en naar de nachtmarkt te gaan. Heel erg, waar hebben we gegeten….bij McDonald (Astrid M ik zie dat je met je hoofd schudt, ook deze keer geen Thaise Curry). We wilden even een snelle hap en dan alle tijd voor de markt. Maar als eerste wilde Ron graag naar de kapper. We vonden er één in een beetje shabby winkelcentrum op de vierde etage. Een hele lieve mevrouw is voor het geweldige bedrag van 6 euro wel een half uur bezig geweest met schaar en tondeuse en heeft hem keurig gekortwiekt, precies zoals hij wilde. Yvonne heeft haar pony voor 60 cent laten bijknippen.
Terug naar de markt, hij loopt niet alleen langs de hele hoofdweg maar er zijn op die weg overal zijstraatjes waarbij je op een enorme (nacht) markt uitkomt. Heel erg leuk om gezien te hebben, was er iets leuks te koop ….niet echt. Alleen maar T-shirts, glimmende Thaise boxbroekjes en duizenden olifantjes en natuurlijk allerlei Thaise tasjes en sieraadjes. Geen slipper met glittertjes gezien Marijke (M). Ook waren er verschillende schilders bezig en die waren ongelooflijk goed, het leken we foto’s. Tussendoor nog een cocktail en wijn gedronken op een terras. Om half elf terug naar het hotel en niets gekocht! Yvon wel, die heeft twee hele leuke T-shirtjes voor de kleinkinderen gekocht.
Op de één of andere manier had ik het idee dat we echt heeeel vroeg moesten opstaan. Het viel mee, om 7 uur ging de wekker en half acht was het verzamelen in de hal van het hotel. We zouden wat later terugkomen voor het ontbijt. Er was gelukkig wel tijd voor een kopje koffie en thee. Om klokslag half 8 stapten we in de taxi. Hier rijden auto’s rond (altijd rood) met van die bankjes in de lengte en daar kunnen dan per kant 5 personen zitten. Van gordels hebben ze hier nog nooit gehoord.
Je ziet ook van alles aan mensen los in laadbakken zitten, allemaal verdiept in hun telefoon. We gingen op weg met een Thaise gids, enorm lieve man en nauwelijks te verstaan. Hoe was de excursie, tja….. Dubbel gevoel. De monniken, gaan hier ’s morgens vroeg hun eten bij elkaar zoeken/krijgen/halen. Zij mogen slechts twee maal per dag eten, om 8 uur ’s morgens en om 12 uur ’s middags. Het eten moeten zij van de mensen krijgen (als een soort offer) op het moment dat zij wat krijgen spreken zij een zegen over je uit.
De Thai die wat geven gaan op hun knieën. Het was de bedoeling dat wij ook wart plastic zakjes kochten, waar wat ondefinieerbaar spul in zat en dat wij dat ook aan de monniken moesten geven. Zij dragen een zilverkleurige pot bij zich waar je het in legt. Als de pot vol is stoppen zij het onder hun pij, zodat daarna de pot weer gevuld kan worden. In de tempel wordt (logisch) het eten tussen iedereen verdeeld. De monniken blijven stoïcijns kijken. Er werd ons gemeld dat wij er echt foto’s van mochten maken maar het viel me wel op dat de monniken erg in de gaten hielden of je je telefoon of fotocamera op hen richtte en dan draaiden ze direct hun gezicht weg. Dus zo prima vinden ze het denk ik niet, maar ja. Ik heb dus een aantal foto’s met een monnik die de andere kant op kijken en één wel met zijn gezicht naar me toe.
Daarna gingen we voor de verandering maar weer naar een markt. Hier werd (superlief) allerlei fruit voor ons gekocht door de gids. Soms vonden we het niet lekker en gooiden we het onopvallend, hoop ik, weg als we een vuilcontainer tegenkwamen. We sjokten achter elkaar aan over de markt en op zich was het eigenlijk een hele interessante markt want hij was duidelijk voor de Thai bedoeld en je zag er nauwelijks een toerist. Maar we zijn zowel markt- als tempel moe. Na deze markt gingen we terug naar het hotel voor het ontbijt. Dat is ook hilarisch.
De meneer die ons steeds bediend is een lieverd eerste klas maar moet kaartjes hebben, die je bij de receptie moet ophalen, anders krijg je geen ontbijt. We zijn met onze Nederlandse groep de enige gasten maar er wordt niets geserveerd zonder de ontbijttickets. Je kunt kiezen uit ontbijt A, B of C. A en B hebben 2 geroosterde boterhammen, boter en of twee gebakken eieren of scrambled eggs. C was een soort rijst, eenmaal de order doorgegeven dan maken zij het klaar in de keuken voor je. Koffie en thee kun je zoveel pakken als je wilt.
Na het ontbijt stond de taxi weer klaar en gingen we naar……. een markt. Hier prees de gids ons allerlei artikelen aan die (zoals hij zelf zei) best heel goedkoop waren en die we misschien wel wilde hebben, nee het waren allemaal zaken die we echt niet wilde hebben. Het einde van deze markt was de bloemenmarkt en dat blijft leuk. Al die prachtig gekleurde bloemen en er werden allerlei bloemen afgeleverd. Hier stonden wat riksja’s klaar. Op de één of andere manier vond ik dit nogal ongemakkelijk voelen. De bestuurders waren niet echt vriendelijk en ik vond het sowieso nogal toeristisch. Zelfs de Thai gingen ons filmen. Na wat straten doorgefietst te hebben werden we afgeleverd bij een Tempel. Geen flauw idee waarom deze was uitgekozen maar hij was erg mooi. Het zweet stroomde weer van ons af maar de gids had geen medelijden, hup weer in de auto en op weg naar de volgende tempel.
Ook mooi, en achter op het terrein stond de oudste Stoepa van Chang Mai. Ergens in 1200 gebouwd en al twee jaar klater gedeeltelijk verwoest door de bliksem. Niet meer opnieuw opgebouwd. In deze stoepa stond ooit de Jade boeddha die nu in het koninklijk paleis staat (degene die een paar keer per jaar een ander pakje aankrijgt van/door de koning. We waren er wel kaar mee voor vandaag. Eenmaal terug in het hotel hebben we de rest van de middag bij het zwembad gelegen. Om vier uur werd het grootste deel van de groep opgehaald zij gaan met de nachttrein naar Bangkok. Van daaruit gaat een deel naar Huia Hin en zij vliegen over drie dagen naar huis. Zes van de groep waarmee wij naar het zuiden gaan, zullen na de nachttrein nog een korte vlucht krijgen naar Surat Thani. Gert en Conny vliegen morgenochtend naar Bangkok en Von, Ron en ik vliegen morgenochtend direct naar Surat Thani. Wat een enorm geregel voor onze gids Paul. En hij regelt alles tot in de puntjes. Iedereen gedag gezegd en nog heel even terug naar het zwembad.
Aan het eind van de middag voelde ik me niet helemaal senang. Ik ben bang dat ik weer een blaasontsteking aan het krijgen ben en ik heb maagpijn. Ik besluit om niet mee te gaan eten maar in bed te blijven. Ron en Yvon zijn met Conny en Gert wat gaan eten. Morgenochtend worden wij om 9 uur opgehaald en naar het vliegveld gebracht.