2020 Thailand
2020-03-01 Khao Sok
Vanmorgen om half 7 opgestaan. Vandaag gaan we varen op het Cheow Lan Meer in het Khao Sok National Park. Om 8 uur worden we door een bijzonder luxe busje opgehaald. Eigenlijk jammer dat ik er geen foto’s van heb gemaakt, overal gouden spiegels en andere versieringen en niet onbelangrijk volop been ruimte. We moeten meer dan een uur rijden naar het meer. Ongeveer 45 jaar geleden hebben ze daar een stuwdam geplaatst, waarbij gewoon wat dorpjes onder water zijn gezet!
Het meer levert de elektriciteit aan een groot deel van Thailand. De gids die we meekrijgen heeft ooit als kind in één van die dorpjes gewoond. Het is een kleurrijke meneer. Hij draagt een soort tulband, een keurig overhemd met bandplooibroek maar loopt op blote voeten. Daarnaast is hij bijzonder vriendelijk maar helaas ook bijzonder moeilijk te verstaan.
Als we aan komen zien we van bovenaf het meer liggen maar pas als we varen realiseren we pas hoe enorm groot het is. Wij gaan in een longtail-boot met een dakje en dat is maar goed ook want het is al flink heet. We gaan eerst een uur varen in deze prachtige omgeving met volop materiaal om te fotograferen. Onze gids heeft allerlei lekkers mee genomen. We krijgen eerst een lekker zoet banaantje , daarna een gebakken banaantje en als toetje een banaantje gebakken met rijst en kokos, dat vond ik de lekkerste.
De boot werd afgemeerd en we gingen een wandeling maken door de jungle. Het was weer het eerste stuk omhoog klauteren, over wegrollende stenen en allerlei ongelijke stukken pad. Ik kan je verzekeren dat dit behoorlijk inspannend was. Onderweg hoopten we wel wat dieren tegen te komen. Dat viel helaas een beetje tegen. Wel sporen van een olifant gezien (de gids vertelde dat er hier in dit park niet zo heel veel leven maar dat je ze zeker wel tegen kunt komen), een gibbon, een kameleon en heel veel tropische geluiden dat dan weer wel. Ondanks dat er enorm veel toeristen op het meer vervoerd worden kom je ze niet eens zoveel tegen. Misschien heeft dat wel met de grootte van het meer te maken, iedereen kan ergens anders aanleggen.
Na deze inspannende wandeling kwamen we aan bij een deel van het meer waarbij we op bamboevlotten naar een druipsteengrot gebracht zouden worden. De grot was niet zomaar bereikbaar, godallemachtig via een erg steil pad, waarbij je je verrekte goed moest vasthouden om niet uit te glijden kwamen we bij de ingang van de grot. Ik ben niet zo’n enorme fan van grotten en ik was blij dat we er niet al te veel tijd hebben doorgebracht.
Hij was trouwens wel mooi. Na de grot kregen we lekker verse watermeloen van de gids. We werden weer teruggevaren op de vlotjes en helaas moesten we precies hetzelfde pad door de jungle weer terug volgen om weer bij onze longtail-boot aan te komen. Deze reis is qua lichamelijke inspanning tot nu toe wel onze zwaarste reis geweest. Wat wordt er veel geklommen, gewandeld op oneffen grond en geklauterd.
Eenmaal weer in de boot weer een heerlijk stuk varen naar een drijvend restaurant waar we (tot nu toe) de lekkerste lunch hebben gekregen. Vers gebakken vis, curry, verse groenten etc. Het smaakte opperbest. Na het eten kon er in het meer worden gezwommen. Iets wat Yvon en Ron gedaan hebben. Mij niet gezien, ik heb het lekker vanaf een bankje zitten bekijken. Later gooide onze gids nog wat bananenschillen in het water en er kwamen tientallen enorme karpers op af. Ik zie al dat ik daar tussen had moeten zwemmen. Ze vraten alles trouwens in een mum van tijd op. Het werd tijd om terug te varen maar niet voordat we nog een aantal prachtige rotsformaties hadden gezien. Er stond bij de haven alweer een busje op ons te wachten en na ruim een uur waren we om 17 uur weer terug bij het hotel. Wat een prachtige dag.
Teruggekomen besloten we dat het wel weer eens tijd werd voor een massage. Dat was echt een klucht. Het meisje bij de receptie is niet erg vriendelijk of behulpzaam (hadden we gisteren ook al ervaren) en nee er waren maar twee masseuses dus er konden geen drie mensen gemasseerd worden. Paul er even bij gehaald want die spreekt Thais en dat is natuurlijk in zo’n situatie erg handig. Ook bij Paul werd ze niet erg toeschietelijk, ze gaf allemaal aparte tijden op tot 10 uur ’s avonds aan toe. Weet je, zeiden wij laat maar lekker zitten. De eigenaresse kwam erbij en na nog wat praten met Paul konden we opeens alle drie tegelijk gemasseerd worden. Nou zeiden wij, het lijkt ons verstandig om eerst even te douchen. Nee, dat was niet nodig. Oké, moeten ze het zelf weten om drie zwaar bezwete lijven te gaan masseren. Ook de eigenaresse had zich verkleed en masseerde mee. We hebben voor een oliemassage gekozen en die was echt heerlijk. Voor het eerst dat de oksels volop mee werden gemasseerd en daar drukte ze soms op punten wat nou weer niet zo lekker voelde.
Hierna naar het huisje om eens heerlijk te gaan douchen. Daar knapt een mens van op. Inmiddels was het half 8, dus snel naar het restaurant want daarna kun je geen eten meer bestellen. Heerlijke gebakken vis met salade gegeten, zelfs met een lekker wit wijntje erbij. Gisteren lukte dat namelijk niet, ze bleven beweren dat er geen witte wijn was, terwijl wij het boven bij de receptie in de koelkast hadden zien staan. Ze wilde het denk ik niet halen, want alles loopt hier steil naar beneden. Om kwart over negen terug op de kamer en van plan om foto’s voor het blog uit te zoeken en het verhaal schrijven. Ik was echter zo moe dat ik er lekker om half 10 ingekropen ben en als een blok heb geslapen. Het huisje zit vol Gekko’s die steeds van die grappige geluidjes maken. Echt zo’n geluid wat je bij de tropen vind horen.

Morgen naar Krabbi, lekker rustig aan want we vertrekken pas om 10:30 uur.