2022 Cuba
2022-04-19 Nu gaan we echt
Vanmorgen om 4 uur ging de wekker. Ik was van plan om om 8 uur in bed te liggen maar op een of andere manier gaat de tijd toch altijd sneller dan gedacht. Maar goed half tien was ook niet slecht. Ron kan niet vroeg dus die is de hele avond nog opgebleven. Het slapen is toch onrustig en uiteindelijk schrok ik me naar van de wekker.

Na alles nog een keer alles nagelopen te hebben, chloor in de wc's gegooid en de koffers bij de voordeur gezet te hebben is het wachten op de taxi. Deze kwam klokslag 5 uur, een Tesla dus in stijl naar Schiphol. Daar waren we ruimschoots op tijd. Op onze tickets stond dat wij in vertrekhal 3 moesten zijn en dat bleek aldaar vertrekhal 1 te zijn. Een aardige wandeling, helemaal niet erg want zo komen we gelijk aan onze stappen. Onze koffers zijn keurig van gewicht, die van Ron en mij 20 kg en die van Yvon 22, we mogen er 23 meenemen dus dat was helemaal goed. Wat nog even vervelend was dat mijn naam zonder van op het ticket vermeld stond. Dus Hartevelt i.p.v. van Hartevelt. Begon de grondstewardes moeilijk over te doen, gelukkig zei degene naast haar laat maar door gaan. Zei ze nog tegen mij, voortaan wel goed uw naam doorgeven! Ik zei haar 'goh ik weet al jaren heel goed hoe ik heet, het reisbureau heeft die fout gemaakt, niet ik'. Verder hoef je je ticket niet meer te laten zien maar ik ben ook een beetje bang wat er op de terugweg gezegd gaat worden, nou ja ze zullen me niet houden in Cuba.
Madrid. Een fijne en rustige vlucht, waar we om 10 uur geland zijn. We kwamen aan op het gedeelte van de europeese vluchten en we moesten een aantal kilometer verder zijn voor de internationale vluchten. Dit werd allemaal perfect aangegeven en met een trein/metro werden we daar naar toe gebracht. Het is een mooi en schoon vliegveld.

Om kwart voor twaalf kunnen we boarden voor Havana. Allemaal prima geregeld, je gaat er per een aantal rijen in, niemand die elkaar in de weg loopt. Wij moeten na het inchecken nog even apart want er moet gekeken worden of onze visa kloppen. Gelukkig is dit het geval. Rond half 1 gaan we de lucht in. We vliegen met Iberia maar stappen in een vliegtuig van Level Air. Nog nooit van gehoord en gelijk maar even opgezocht, het is een Spaanse lowcost carrier, wel met personeel van Iberia. We vliegen met een airbus met twee stoelen, vier stoelen en dan weer twee stoelen.

We krijgen eigenlijk al vrij snel eten en dat dat verwacht je niet maar smaakte echt lekker. Een pasta met roomsaus en paddestoelen, een lekkere salade en een echt heerlijke aardbeien bavarois. Goed begin van de ruim 7700 kilometer die er gevlogen moet worden. Ron klapt uit elkaar van de hoofdpijn en na twee Paracetamol en een Diclofenac (voor de verpleegkundigen onder ons het was slechts 12,5 mg) is hij gaan slapen (voor zover dat lukte) gelukkig is het na een aantal uur toch weer gezakt.
We zitten met rondom ons mensen die elkaar kennen, We denken Cubanen maar het zouden ook zomaar Spanjaarden kunnen zijn. God mag weten waarom maar na het eten wordt alles donker in het vliegtuig en dat terwijl we gewoon overdag vliegen. Nou dan begint het lange zitten. Ik begin met de film Gucci (omdat we met een Spanjaard vliegen is er geen Nederlanse ondertiteling, wel de Engelse ondertiteling, was zo prima te volgen.) Interessante film, ik wist helemaal niet dat zij haar man had laten vermoorden, terwijl zich dit in 1991 heeft afgespeeld. Lady Gaga bewijst ook hier weer dat zij echt kan acteren een geweldige film. Deze duurde twee uur, daarna gelijk geluisterd naar een concert van ABBA. ik vond dat we al een heel eind op weg waren, maar helaas het scherm geeft aan dat we pas 2869 kilometer hebben gevlogen en er nog 4691 moeten!
de verzorging is er niet echt, als je wat wilt drinken moet je naar de pantry lopen waar water en fruitsap staat. Op zich hebben we voldoende beenruimte maar ja, toch als je voorganger zijn stoel achterover gooit dan zitten je knieen toch de hele tijd tegen die stoel aan. Ik word onrustig, ga een wandelingetje maken en ga maar weer een film kijken. Yesterday, ooit al in het Parkfilmhuis gezien en toch opnieuw leuk.

Oh en dan die laatste uren die duren zooo lang. We zijn aardig op weg maar op het scherm staat dat we nog dat de vlucht drie uur zal duren. moeten. Inmiddels krijgen we steeds meer trek maar er gebeurt niets terwijl we nu al meer dan 7 uur geleden wat te eten hebben gehad. We moeten onze riemen om van de captain (commandante in het Spaans) omdat we turbulentie gaan krijgen, die uiteindelijk erg meeviel.

Om de tijd enigszins te doden begonnen aan een nieuwe detective op mijn E-reader, die gelijk erg spannend is. mijn darmen rommelen verschrikkelijk en ik zei tegen Yvon, ik zou het liefst een flinke scheet laten. Oh zei ze dat heb ik allang gedaan, iedereen heeft toch een mondkapje op. We lagen gelijk slap van de lach.

Een uur voor de landing krijgen we nog een snack en wat te drinken, Omdat het licht aan ging kon ik alvast aan het blog beginnen. In het donker zag ik geen steek en omdat mijn voorganger zijn stoel naar achteren had lukte het niet eens om de tablet op de tafeltje te zetten. Maar nu kan ik toch alvast wat schrijven.
Eindelijk na 10 uur vliegen werd de landing in gang gezet. Wat heel bijzonder was dat onze uitdraai van de vaccinaties niet voldoende bleek te zijn, er moest opnieuw een gezondheidsverklaring worden ingevuld. Daarna door de douane en dat ging op zich allemaal heel vlot. Er is wel sprake van willekeur want aleen bij mij vroegen ze of ik verzekerd was. Ron liet zijn verzekeringspasje zien met zijn naam en toch was het oke. Stempel in het paspoort en op naar de bagageband en daar ging het mis. De koffers kwamen met mondjesmaat op de band. Na 20 minuten had Yvon haar koffer, anderhalf uur later hadden wij hem ook. Er kwamen steeds een koffer of drie en dan weer 10 minuten niks en dan ben je al zo moe.
Eenmaal buiten stond onze reisleider Gio op ons te wachten, een Cubaan die goed Nederlands spreekt. Hij begint meteen al te vertellen dat er een water tekort is en als wij ergens flesjes water zien dat we er meteen een aantal moeten kopen. Ook is er een koffie tekort.... en dat ik een land wat zelf koffie verbouwd. De financien werden afgewikkeld, bij Gio geld ingeleverd voor de pot en euro's omgewisseld voor Cubaanse peso's.
Na een half uur met het busje kwamen we bij het hotel. Er gaat niets snel, er moesten kopieen van de paspoorten gemaakt worden en ook dat duurde eindeloos. Op de kamer even, op de voor een paar uur vrije, wifi gezeten. Daarna naar het restaurant waar je middels een buffet kon eten. Alles moet met de creditcard afgerekend worden en we hebben het idee dat we flink getild worden. Er moest 139 dollar afgerekend worden voor drie mensen, eten bestond uit garnalen, tomaten, komkommer en mais. Op het terras van het hotel nog wel alle drie een lekker mojhito gedronken. Inmiddels zijn 24 uur waker en helemaal gesloopt. Het is Cubaanse tijd half 10, europese tijd half 4. Nu dit blog afgeschreven, douchen en slapen. Morgenochtend om 8 uur aan het ontbijt en om kwart voor negen klaar staan voor het dagprogramma. Het bed is vrij klein dus ik hoop dat we slapen.