2022 Cuba
2022-04-20 Havanna
We zijn als een blok in slaap gevallen. Na drie uur diepe slaap ben ik daarna wel regelmatig wakker geweest en heeft Ron nog een keer enorme kramp in zijn been gehad. Al met al best wel goed geslapen. Het bed ligt lekker. Het hotel is enorm gedateerd maar dat heeft ook zijn charme. Om kwart voor 7 ging de wekker, rustig opgestaan en alvast jullie leuke berichtjes gelezen. Daarna naar beneden voor het ontbijt. Nadat we gisteren de fout zijn ingegaan weten we nu hoe het moet. Er staat een touw gespannen voor het eten en wij dachten gisteren dat dit het wandelpad was en waren al begonnen op te scheppen.

Maar neeeee, wij moesten achter dat touw koekeloeren naar wat we wilden en dan werd het door iemand opgeschept. Dus vanmorgen bleek het hetzelfde te gaan. De meneer achter de eitjes was ongelooflijk vrolijk en was druk bezig met de sunny sides up en de ommeletten met of zonder groenten. Yvon en ik vroegen twee boterhammetjes, yep die kregen we en daar kwam Ron voor zijn brood, helaas het brood was op en kwam ook niet meer. Ron kreeg het laatste stukje stokbrood. Uiteindelijk hebben we heerlijk ontbeten met een guavesapje en koffie en thee ( thee was niet te drinken, haha )
Om half negen moesten we klaar staan van Gio onze reisleider. Op zijn aanraden al een aantal flesjes water gekocht in het hotel want de flesjes water zijn momenteel schaars in Cuba. Het busje kwam eraan en daar gingen we op weg voor een stadswandeling door Havana. Gio vertelde dat hij in Cuba Nederlands heeft geleerd, hij is tot op heden nog nooit in Nederland geweest, wel in Belgie. Hij spreekt het echt wonderbaarlijk goed.

Terwijl hij doordat het toerisme stil lag bijna twee jaar geen Nederlands heeft gesproken. Als hij vindt dat iets heel belangrijk is om te weten (het water wat slecht te verkrijgen is bijvoorbeeld) dan zegt hij " attentie, nu moeten jullie heel goed opletten". Wat erg jammer is, is dat wij altijd een mondkapje moeten dragen. Je ziet ook geen enkele Cubaan zonder. Alleen met eten en drinken mag hij af en soms doen we hem even af voor de foto.

De Caraibische republiek Cuba bestaat uit het 1150 kilometer lange hoofdeiland Cuba, het Isla de la Juventud en bijna 4200 eilanden en eilandjes. Het ligt slechts op 165 kilometer van Florida. Havana is de hoofdstad van Cuba en heeft meer dan 2 miljoen inwoners en is daarmee de grootste stad.
Het hotel van ons ligt in een ambassadewijk, de huizen zien er mooi uit en stammen eigenlijk allemaal uit de jaren 30. Hoe dichter we bij het centrum komen hoe slechter de huizen er uit gaan zien. We rijden met onze bus eerste door deze wijk en daarna door de wijk Vedado. Dit betekent ' verboden' in het Spaans. De wijk heeft deze naam te danken aan het feit dat het in de 16e eeuw niet toegestaan was op deze plaats te bouwen. Het is de belangrijkste wijk , de wijk met de meeste politieke gebouwen en veel kantoorpanden. Daarna door de wijk Havana Vieja, dit is de oudste wijk en gaat terug tot in de 16e eeuw.

We rijden langs de boulevard waar we een wilde zee zien die de golven hoog over de muur zwiept, als je er net loopt wordt je drijfnat. Hier zijn de huizen echt heel erg oud en wordt er veel gerenoveerd. We eindigen in het centrum
Het is een stad van enorme contrasten. Veel van de prachtige gebouwen stammen uit voor de jaren 1950. Gio geeft ons een hoop informatie en af en toe krijgen we ook een kwartier om zelf rond te lopen en foto's te maken. Die maak ik volop, ohhh al die schitterende oude auto's die daar nog echt heel veel rondrijden, onvoorstelbaar. Sommige bijna aan elkaar hangend van plamuur, de meeste prachtig onderhouden en mooi in de lak.

We gaan ook naar het Ron rum museum, waar we tijdens een rondleiding alles over het proces te horen krijgen om rum te maken. Daar kregen we ook 7 jaar oude rum te proeven en later nog een drankje met rum, suikerrietsap en honing, was erg lekker.
Ook veel dames in prachtige jurken en voor een habbekrats als betaling mag je ze fotograferen. Ik sta er met een prachtige vrouw op met een dikke sigaar. Haar kat lag aangekleed in een kinderwagen naast haar met een mondkapje op, de kat he. De stad is bijna overweldigend, loslopende honden, heel veel mensen, met brommers in de bus stappen, veel heel veel zeer slecht onderhouden gebouwen. Het is echt net de jaren 50
Rond 13 uur zijn we met z'n allen in een restaurantje gaan lunchen. Vandaar uit hebben we met drie klassieke auto's bijna twee uur door de verschillende wijken in Havana gereden, was echt fantastisch. Omdat we het mondkapje moeten dragen is aleen mijn voorhoofd verbrand. Straks komen we thuis met ons gezicht half bruin, half wit!
Tegen vier uur werden we bij ons hotel afgezet. Op het terras een heerlijke Pina Colada gedronken. Rond half zes naar de kamer, alvast een beginnetje gemaakt met het blog. Daarna, onder een gelukkig lauwe douche, mijn haar kunnen wassen. Om kwart voor 7 moesten we weer in de hal klaarstaan voor ons welkomsdiner. Leuk restaurant. We kregen rijst en zwarte bonen met kip. Nu om 21 uur weer op de hotelkamer. Morgen gaan we naar Vinales, een prachtig natuurgebied en waar ook de sigaren worden gemaakt. Om 8 uur moet de koffer op de gang staan en om half negen vertrekken we.