2022 Cuba
2022-04-21 Van Havana naar Vinales
Na een behoorlijk goede nachtrust om half 7 opgestaan. Na het ontbijt snel naar boven om de koffer op de gang te zetten want die wordt om 8 uur opgehaald. Op verzoek van Gio nog wat water gekocht (hij blijft zeggen dat er een water tekort is, dus het zal wel waar zijn) en om half negen was de groep weer in de lobby compleet en stapten we weer in de bus. We gaan op weg naar Vinales, DE tabaksregio van Cuba. Een reis van 190 kilometer waar we rond de drie uur over zullen gaan doen. Gio had ons al verteld dat we op de snelweg weinig auto's gaan tegenkomen en dat klopt. We zien veel liftende mensen, of ze zitten te zitten langs de snelweg wachtend op een bus waarvan je niet zeker bent of die wel komt. Wat we ook veel zien zijn paard en wagentjes. Moeilijk om daar een foto van te maken want er is teveel spiegeling in de ramen van de bus. Soms kwam er een oldtimer voorbij, daardoor waan je je toch echt in de jaren 50. Om half 11 werd er gestopt voor een kop koffie. Iedereen kreeg goeie koffie en ik een prima kop thee, verder was er niets te krijgen. Gio zei in shock te zijn omdat er geen blikjes drinken waren of iets te snoepen. We beginnen er al aardig aan gewend te raken dat het in Cuba elke dag anders kan zijn, ook qua eten en drinken.
Na de koffie en het plassen gingen we weer op weg en na een half uur verlieten we de snelweg (vaak ook al met gaten) voor een plaatselijke weg, echt vol hobbels en kuilen maar wel al tussen de prachtige natuur van VInales. Na enige tijd was er een fotostop, een plek waar we een prachtig uitzicht hadden op de valei. Er waren wat winkeltjes. Ik had geen idee of je hier kunt afdingen, dus aan Gio gevraagd. Nee, het waren staatswinkeltjes en daar valt niet af te dingen wel op de lokale markten. Ik zag er prachtige houten kolibrietjes. Ik had ze thuis al bij Rina gezien en zij vertelde me iets wat ik goed in mijn oren heb geknoopt. Als je iets ziet wat je als soevenier wilt hebben koop het dan want het is echt niet gezegd dat je het nog een keer in een andere plaats ziet. Ze waren van verschillende soorten hout en echt erg mooi, dus uitgezocht welke ik wilde hebben en de koop werd gesloten. De delicate snaveltjes werden er af gehaald en de vleugeltjes, dat deden ze voor het vervoer, hoe slim, kan het ook niet afbreken.
Hup weer in het busje op weg naar biologische boerderij annex restauarant, het Agroecologica El Paraiso en daar hebben we toch lekker gegeten. Het was alleen veel te veel, we begonnen met een soep die ik wel elke dag zou willen eten, daarna rijst met bonen, tomaat, komkommer etc. Toen werd er nog varkensvlees, vis en kip gebracht en alles even lekker. Bij het eten een biologische Mojito gedronken en erna goeie koffie (die zij zelf ook verbouwen) en ik weer een lekkere kop thee. Helemaal niets mis mee. Na het eten kregen we een rondleiding over het complex en werd er verteld wat zij allemaal verbouwen. Er worden geen pesticiden gebruikt, maar bijvoorbeeld bij de gewassen stonden goudsbloemen, zo gebruiken diverse planten als natuurlijke pesticiden. Ook stonden er diverse boxen met bijen om alles te bevruchten. Het waren hele kleine bijtjes en ze staken je niet.
Er zijn in dit gebied veel muggen, dus iedereen had zich goed met Deet ingesmeerd. Nu gingen we op weg naar een tabaksplantage. De bus kon er niet helemaal komen en het was te warm om er nog twee kilometer naar toe te lopen. Er werd een taxi gebeld en daar kwam hij, een paard en een wagentje erachter. Er stond ook een bordje op met taxi, serieus. Onder luid gelach stapten we in, we pasten er helemaal niet in, dus er gingen er twee naast de menner op de bok en Gio en Ron hingen een soort aan de achterkant. Arm paard, zo gingen we al hotstend op weg. Af en toe gegil omdat het leek alsof we om zouden slaan. De menner had dikke lol en wij ook.
Bij de tabaksfarm kregen van een uiterst aardige jonge vent uitleg. Later vertelde hij dat hij op de universiteit had gestudeerd en landbouwkundig ingenieur was met als specialiteit biologische ongedierte bestrijding. Hij deed de toeristen uitleg geven omdat de eigenaar dit liever niet deed omdat hij niet goed in het engels kon communiceren. Hij liet het proces zien van het rollen. Ik weet al niet meer wat hij allemaal vertelde maar weet nog wel dat het van plant tot sigaar een enorm proces is. De overheid stelt vast wat de kwaliteit van de sigaar is en zorgt voor het label en zij bepalen ook de prijs. Na het rollen, kregen we allemaal (als we dit wilden) een sigaar. Dit leidde ook weer tot veel hilariteit en er zijn volop foto's gemaakt van elkaar terwijl we de rook van de sigaar uitblazen. Na de tabaksfarm gaan we nog naar een klein lokaal marktje waar ik ook kolibrietjes zag, maar vele vele malen minder mooi en een stuk grover dus ik ben echt blij dat ik ze bij dat staatswinkeltje heb gekocht.
Om half zes arriveren we bij het hotel. We krijgen een kamer die zo groot is als een balzaal en een badkamer met een dubbele douche. Lijkt heel chique maar is tegelijkertijd erg gedateerd. We krijgen niet alleen een kamersleutel maar ook een sleutel voor de kluis, hoe we ook zoeken in de kamer er is geen kluis te vinden!! Nou ja dan toch straks ons geld allemaal maar meenemen naar het restaurant waar we gaan eten, het is niet anders. We willen heerlijk het zweet van ons afspoelen als plotseling de elektriciteit uitvalt en ook het water...... Daar sta je dan met je goeie gedrag. We wachten maar af en inderdaad na een minuut of tien springen de lampen weer aan en hebben we weer water. Gelukkig er kan gedoucht worden en wat kan een douche toch fijn zijn. Opgeknapt en verkleed gaan we naar beneden, we gaan eten in een paladar, een restaurant van particulieren ipv een staatsrestaurant.
Het restaurant is 200 meter van het hotel vandaan. We eten er kip, varkensvlees en heerlijke kreeft. Verder ook weer rijst en zwarte bonen. Het afrekenen had wat voeten in de aarde , want zij wilden het liefst euro's. Als ze het terugrekenen naar Cups dan is het voor ons heel onvoordelig. Uiteindelijk na veel gereken is er door iedereen betaald en lopen we terug naar het hotel. Hier moet je een kaartje kopen om op de Wifi te kunnen. Toch maar gedaan want dan het blog nog verstuurd worden. Inmiddels is het tien uur en zijn we gesloopt door alle indrukken. Na het uitzoeken van de foto's en het plaatsen van het blog gaan we lekker slapen. Morgenochtend moeten om 7 uur de koffers op de gang staan en gaan we direct na het ontbijt op weg naar onze volgende bestemming. Over foto's gesproken, wat misschien niet direct opvalt is het icoontje met een fototoestel wat boven het blog staat. Als je hier op klikt zie je meer foto's van de dag. Tot morgen.
Door slecht internet dit artikel 's ochtends om 06:00 uur geplaatst. foto's helaas een ramp. niet te doen.