2022 Cuba
2022-04-24 Trinidad
Heerlijk tot half 8 uitgeslapen. Het ontbijt was echt heerlijk. We konden middels een buffet kiezen wat we wilden. Ook was er goeie thee.
Om half 10 verzameld in de lobby voor een stadswandeling door Cienfuegos. Eerst liet Gio ons een flinke mensenmassa zien, die allemaal op hun beurt aan het wachten waren voor een fietsenwinkel. Hier willen ze fietsbanden kopen, hetzij voor henzelf, hetzij om door te verkopen. Cienfuegos heeft een prachtig centrum, met rondom een museum, een kerk, een theater, nog een museum (was eerder het stadhuis) en een aantal oude pakhuizen. Alle gebouwen zijn uit de 18e en 19e eeuw. We horen gezang, muziek en zien veel mensen, toen we er naar toe liepen bleek voor een van de musea een voorstelling voor kinderen plaats te vinden. Daar nog een dansje gedaan met een gezellige ouwe Cubaan, hierna maakte hij een gebaar van geld met zijn vingers. Kostte me 50 pesos (ongeveer een euro) maar ik heb me kostelijk geamuseerd
Ze lopen je hier ook de hele tijd achterna of je shampoo etc hebt voor ze. Of ze willen je een geldbiljet met Che Guavarra verkopen. Het is geld waarmee de Cubanen zelf tot een jaar geleden mee moesten betalen, nu is er 1 munteenheid voor zowel de Cubanen als de toeristen. Lastig maar het beste is om ze te negeren.
We konden ook de binnenkant van het theater bekijken en dat was zooo ouderwets en daardoor zo mooi. Met prachtige plafondschilderingen. Door naar de kerk, waar niet veel moois aan was. Dit konden we allemaal op onszelf doen en kregen we anderhalf uur voor. Verder nog wat door verschillende straatjes gwandeld en daarna de bus weer in.
Voor we doorrijden naar Trinidad gaan we naar een paleis, het Palacio de Valle. Het ligt op zo'n drie kilometer ten zuiden van Cienfuegos, in de buurt van la Punta, een schiereiland in de baai van Cienfuegas. Het paleis werd tussen 1913 en 1917 voor de rijke handelaar Don Acisclo del Valle y Blanco gebouwd. je vindt er barokke, gotische, italiaanse en romaanse details. Ook zagen we verschillende bogen die typisch zijn voor de Moorse architectuur. Het paleis is qua architectuur echt ongelooflijk mooi. Jammer genoeg staan er geen meubels meer in maar is er zowel beneden als boven een bar. Wij gaan naar de bar op het dakterras, waar we een cocktail krijgen. Die ik gelijk omzwiep met mijn tas. De inhoud gaat volledig over mijn broek. Gelukkig is het van die sneldrogende stof, dus na een tijdje in de wind gewapperd te hebben, is de broek weer zo goed als droog en krijg ik een nieuw drankje.
Hierna moet er nog 2 uur worden gereden naar Trinidad, waar we twee nachten zullen verblijven. Halverwege wordt de bus geparkeerd bij wat fruitstalletjes en daar krijgen we van alles te proeven; pruimen, vijgen, ontzettend sappige mango's en honing met raat en al en dat was toch lekker. Onderweg komen we vele kleine huisjes tegen waarbij regelmatig een paard in de voortuin staat, het zijn stuk voor stuk magere scharminkels. We rijden langs de kust en hier zijn voornamelijk stukken rots en zie je geen zandstranden.
In de beschrijving staat dat wij de komende twee nachten zullen slapen in een sfeervolle ' Casa Particular', de cubaanse variant van een bed en breakfast. Als we in Trinidad aankomen blijkt het niet bij mensen thuis te zijn maar het is meer een hostel. Ziet er heel leuk uit, de kamers zijn heel basic en als je de wc doortrekt duurt het wel 10 minuten voor de stortbak weer vol is. Het heeft een mooie binnentuin waar we veel hagedisjes zien. Hier eten we een broodje en krijg ik een ' echte' Coca cola (waarschijnlijk via de zwarte markt)
Inmiddels is het al drie uur en gaan we nog een stadswandeling maken met Gio. Het is behoorlijk warm en vochtig dus voelt het nog warmer. De straatjes bestaan voornamelijk uit keitjes en de huizen zijn in allerlei kleuren geverfd, ziet er heel leuk uit. Gio probeert ons wegwijs te maken in het stratenplan en laat ons de jazz- en salsa lokalen zien waar vanavond optredens zullen zijn. Ook hier worden we veel achterna gelopen en wijzen ze op mijn oorbellen (die willen ze hebben) ook Yvonne haar sneakers worden erg mooi gevonden of ze die ook niet weg wil geven. Het weer gaat er steeds dreigender uitzien en iedereen is moe. Gio brengt ons terug naar het hotel waar we heerlijk op schommelstoelen in de binnentuin wat gaan drinken en vooral een hoop lol hebben, uiteindelijk valt er maar een klein beetje regen.
Om half 8 gaan we eten, en helaas was mijn visje taai. Ron had kreeft die overheerlijk was, maar verder gewoon goed gegeten. We vertellen Gio dat we te moe zijn om nog naar een salsaclub te gaan. Morgen worden we weer om half 8 aan het ontbijt verwacht en wacht ons daarna een flinke wandeling in een natuurpark. Inmiddels is het alweer 22 uur en is er alweer een dag voorbij, het vliegt voorbij. Gio kan ons niet beloven dat er morgen muziek is in het centrum omdat het maandag is maar dat zien we dan wel weer. Nu dit blog plaatsen, nog even lezen en dan slapen.