2013 Vietnam Cambodja Thailand
2013-03-03 Nha Trang
Vandaag is het zondag, je hebt door al dat reizen en al die indrukken geen flauw idee meer wat voor dag het is. We moesten er weer vroeg uit, wederom ging om 6 uur de wekker, oh ik lag zo lekker en had helemaal geen zin om op te staan! Moest mezelf dwingen om uit bed te komen. Douchen, daar knap je altijd van op en zorgen dat de koffers om half 7 op de gang stonden zodat deze alvast in de bus kunnen worden gezet. Daarna door naar het ontbijt. Weer dat prachtige uitzicht op de zee. Ik moet nog even opzoeken of deze nu de Chinese of Zuid-Chinese zee heet.
Om half acht gingen we op weg naar Nha Trang, een van de meest ontwikkelde badplaatsen van Vietnam. Een rit van iets meer dan 250 km. maar weer met die lage snelheid. Lekker veel liggen slapen in de bus. De helft van onze medereizigers is ziek of voelt zich ziek worden. Jeroen ( de reisleider) startte de reis met een flinke griep en hij voelt zich nu een stuk beter. Twee dagen geleden heeft hij nog getwijfeld om Fox te bellen voor vervanging maar dat gaat niet zomaar omdat er o.a. een visum in orde gemaakt moet worden. Ondanks dat hij ziek was heeft hij ons steeds veel interessante dingen verteld.
Hij is van huis uit journalist maar kan hier geen werk in vinden. Hij werkt al jaren als reisleider, echter nog niet zo lang voor Fox. De zieken zitten als dweilen in de bus. Ze zijn aan de schijterij of heel erg misselijk. Marijke voelt zich ook steeds zieker worden. We zouden vanavond met zn allen naar een Vietnamees restaurant gaan om te bbq en. Jeroen gaat nu kijken hoe iedereen zich morgen voelt en dan kan het ook nog.
We rijden door een heel ander soort landschap, meer bergachtig. Een mooie stop aan de zee gemaakt om wat te drinken. Hup de bus weer in en nog een paar foto stops gemaakt. O.a. van een stel oude torens uit de Cham dynastie en een cassave drogerij. We dachten eerst dat er allemaal visjes lagen te drogen. De cassave wortels werden in een maalmachine gestopt en kwamen als schijven er uit die weer werden uitgestrooid op plastic kleden. Waren de schijven droog dan werden ze in plastic zakken gestopt. Uiteindelijk wordt het vermalen tapioca meel en dat wordt weer gebruikt als veevoer. Ook nog een foto stop gemaakt bij een begraafplaats. Deze ( we zijn er al verschillende tegen gekomen) zijn immens groot en iedereen heeft een mooi groot graf.
Na de lunchstop hebben we een boedistisch tempelcomplex bekeken. Als je omhoog keek stond ruim boven de tempel een groot wit boeddha beeld. We hebben een trap beklommen van 150 treden om bij het beeld te komen en dat terwijl het weer erg warm is. Maar het was de moeite waard, in het beeld was een meditatieplek erg mooi.Nog een klein stukje rijden en we arriveerden bij het hotel. Het ligt aan een grote drukke boulevard en dan de zee. Nadat we onze koffers in de kamer hadden zijn we lekker gaan flaneren op de boulevard. We kwamen een gezellige loungeclub tegen waar we wat hebben gedronken.
Onderweg mooie fotos gemaakt van een Vietnamese familie die zat te eten op het strand. Tenminste van hun kindjes, als je het vraagt vinden ze het eigenlijk altijd goed. Kreeg een glaasje wodka van ze en stuk tonijn. De wodka heb ik opgedronken maar de vis durfde ik niet aan, heb ze hartelijk bedankt en het stukje vis meegenomen. Het is hier niet in een keer donker, eerst gaat het schemeren en om 18.00 uur is het dan helemaal donker. Teruggelopen naar het hotel, overal branden lichtjes en kun je op straat kreeften ( levend) uitzoeken bij vrouwtjes die ze dan voor je grillen. ze zitten daar met een mandje met die kreeften en een kleine bbq. Je kijkt je ogen uit.
Om 20.00 uur naar een restaurant gegaan naast het hotel. Een soort Vietnamese van der Valk. We zagen dat er veel Vietnamezen zaten te eten, dus dat leek ons wel wat. Tjonge jonge wat hebben we daar weer heerlijk gegeten. Leuke en lieve bediening. Wim heeft zijn eigen vis uitgezocht in het aquarium! Ik heb het bij garnalen gehouden en wat waren die lekker. In het hotel nog aan dit verslag zitten werken. Als een blok in slaap gevallen.