2013 Vietnam Cambodja Thailand
2013-03-04 Nha Trang
Onrustig geslapen, veel verkeer en herrie op de straat. Koelkast bleek niet aan te staan dus toen Ron om 5 uur naar de WC moest stond hij in een plas water! We werden om 7.00 uur gewekt maar raken blijkbaar gewend aan het vroege opstaan want we waren om die tijd al kant en klaar. Op ons gemak ontbeten. Marijke is nog ziek en gaat niet mee vandaag. Ook Els, Hennie en Jannie voelen zich te ziek om mee te gaan, jammer hoor.
Om half negen stond de bus weer voor ons klaar en werden we naar een bootje gebracht. Heel commercieel want er lagen tientallen bootjes klaar voor de toeristen, maar ja de zee is ook zo mooi met de omringende bergen! Niet zo heel lang op zee geweest want we gingen een aquarium bezoeken. Stond er nog niet zo heel lang begrepen we maar was nu al vergane glorie, maar ach dat heeft ook weer zn charme. Het is erg bewolkt maar niet koud, even hebben we een korte regenbui! Buiten zwommen, grote schildpadden, haaien en tonijnen rond in grote bassins. Op de ruggen van de schilpadden zaten steeds kleine haaien geplakt, gek gezicht, ze rijden mee met de schildpad.
Toen kwam wat mij betreft het mooiste gedeelte van de dag. We mochten een dorpje bezoeken. Het leek wel de middeleeuwen. Op de markt zag Ron nog dat er een grote rat over de schoen van Wim liep, ben erg blij dat ik dit niet gezien heb, liep op slippers en dan wil je geen rat over je voet zien hollen. Er stonden ook mooie huisjes in het dorp maar over het algemeen was het allemaal wel heel erg oud en vies. De mensen waren er zo vriendelijk. Ik heb het steeds gevraagd maar je mocht iedereen die je maar wilde fotograferen. Prachtige oudere mensen op de foto gezet maar ook veel kinderen. De kinderen ( of hun ouders) wilden dan de foto zien en lachte als ze de foto mooi vonden.
Ook het meisje met het syndroom van Down ging helemaal voor de foto zitten, zo lief. De foto staat op het blog. Als je zon dorp bezoekt voel je je toch wel heel bevoorrecht dat je in Nederland woont. Wat dan weer heel bijzonder is dat er drie internetcafé's waren. Ook hiervan is een foto te zien op ons blog. Je moet goed kijken maar dan zie je opeens dat er allemaal computers staan. De hele dag door zie je de Vietnamezen eten. In huis, op straat, in de bus. Ze hebben allemaal een kommetje waar meestal een soort soep in zit en waar ze vlotjes met de stokjes de mie etc uithalen. De kapper in het dorp was helemaal geweldig. Hij had geen klant dus lag hij maar lekker te slapen in de kappersstoel.
We keken onze ogen uit. Vrouwen die met een hele bos kippenpootjes bezig waren, klaar om te frituren! Je zou toch denken wat zit daar nou voor vlees aan. Ik moet er niet aan denken dat ik die pootjes met nageltjes etc op mijn bord zou krijgen. Iedereen had wel een winkeltje, je vraagt je af wat ze daar nu in hemelsnaam mee kunnen verdienen. Misschien genoeg om in leven te kunnen blijven. Er werd een huis gebouwd in het dorp en alle spullen werden aangeleverd met een boot. De bouwvakkers liepen het water in en droegen dan o.a. enorme zakken cement op hun schouders door het water terug de straat in naar het bewuste huis, echt niet te geloven.
De kindertjes die naar de basisschool gaan dragen allemaal een uniform. In het dorp met zn allen nog wat gedronken. Je krijgt altijd een blikje dus dat hoeft geen probleem te geven voor de spijsvertering. Dit was al aan de haven en als je wilde kon je in bamboemandjes teruggebracht worden naar de boot. Ik heb alles op de foto gezet maar ben er zelf niet ingegaan, voor geen goud, het zag er zo gammel uit en er zaten vast heel veel vissen in het water! Ik ben met Ria en Anneke met een pontje naar de boot gegaan. De loopplank naar het pontje was zo gammel dat ik alsnog bijna achterover het water in ging!!! Heerlijk nog een half uur gevaren. De zee was best wel ruw en we werden drijfnat van de golven die tegen het bootje sloegen.
Eenmaal aan land kregen we een fikse regenbui. We zouden nog twee Chamtorens uit 700 na Christus gaan bekijken maar Jeroen opperde het idee om dat maar morgenochtend te doen voor we naar het vliegveld gaan. Morgenmiddag vliegen we terug naar Ho Chi Min stad, een vlucht van een uurtje. Nog wel met de groep geluncht, was erg lekker. Terug in het hotel bleken we opeens weer over internet te kunnen beschikken. Het verslag van gister afgemaakt en alvast fotos op het blog gezet.
Marijke is hartstikke ziek en ligt nog in bed. Ron, Wim en ik zijn naar de boulevard gegaan en hebben weer op het terras van de Sailingbar ( de loungeclub van gisteren) een mojito gedronken. We hebben ons vermaakt met naar de zee kijken. Je kon echt niet meer de zee in zulke enorme golven waren er. Zal Ron vragen er nog een foto van op het blog te zetten, want ik snap niet hoe dit moet. Vanavond weer in hetzelfde restaurant gegeten. Wim had garnalen met knoflook en bleek er 25 te krijgen, onvoorstelbaar. Ik had springrolls en daar kreeg ik er ook 10 van. Ron had rijst met rundvlees, het was lekker maar na een paar happen lukte het niet meer, hij voelt zich niet helemaal senang. Hopelijk wordt hij ook niet ziek. Straks de koffer in orde maken. We hoeven er niet vroeg uit want we vertrekken om 10.30 uur uit het hotel. Morgenavond hebben we een dinercruise in Ho Chi Min stad op zon mooie houten boot.