2013 Vietnam Cambodja Thailand
2013-03-09 Phnom Pen
Een heerlijke dag gehad. Vanmorgen konden we uitslapen, we hoefden pas om 7.00 uur weer op te staan!! Het ontbijt stelt in dit hotel nauwelijks iets voor, maar vooruit er was brood! Om half negen stond er voor iedereen een fietstaxi klaar. Super toeristisch maar we hebben wel gelachen. De mannen die zo’n Riksja besturen zitten heel hoog omdat ze over het dakje heen moeten kunnen kijken en dat is een gek gezicht. Ze hebben een soort handrem achter het zadel zitten en haalden elkaar om de beurt in. Ze hebben ons naar een pagode gebracht, ik weet niet meer hoe deze heet, maar dat is niet belangrijk want we mochten er alleen foto’s van maken. Daarna weer in de riksja op weg naar het koninklijk paleis. Hier hebben we afscheid genomen van de fietsers.
Het paleis was een beetje vergane glorie. Er is net een nieuwe koning gekroond. We konden geen kopje thee met hem drinken want hij was om gezondheidsredenen in China. De koning is 60 jaar en nog vrijgezel. Toen hij jong was heeft hij heel veel van iemand gehouden maar hij mocht van zijn ouders niet met haar trouwen. Het verhaal gaat dat hij daarna nooit meer echt van een andere vrouw heeft gehouden. Dus als deze koning overlijdt dan weet ik niet wat er gaat gebeuren, waarschijnlijk zal er wel een neef koning worden. De Cambodjanen zijn niet zo heel erg monarchistisch want de vorige koning heeft flink geheuld met Mao en Pol Pot.
Wat je al niet doet om je eigen hachje te redden. Omdat er tijdens de oorlog zoveel mensen zijn vermoord bestaat de bevolking voornamelijk uit jonge mensen. Terug naar het paleis, dit bestond uit verschillende losse gebouwen en we hebben er veel mooie dingen gezien. Er is bijvoorbeeld een vloer die bestaat alleen maar uit tegels van zilver. In deze zaal stond het vol met gouden en zilveren boeddha’s. Sommige ingelegd met diamanten, robijnen en nog wat andere edelstenen. Buiten waren er muurtekeningen die dringend gerestaureerd moesten worden. Je kunt overal zien dat Cambodja een erg arm land is, zelfs dus aan het paleis.
Hierna stond de bus op ons te wachten om ons naar het nationaal museum te brengen. Het was inmiddels weer erg warm ( gisteren was het bijna 40 graden). Eigenlijk hadden we niet zoveel zin in het museum, waar veel schatten uit het tempelcomplex Angor Wat staan.
We zijn heel even binnen geweest en het was zo druk dat we rechtsomkeer hebben gemaakt. Lekker door een straatje gelopen waar een aantal souvenir- en kunstwinkeltjes zaten. Inmiddels begon ik steeds meer hoofdpijn te krijgen en had ik geen paracetamol bij me. Ik dacht dat we klaar waren met alle bezichtigingen en dat we naar het hotel terug zouden gaan. Ik was vergeten dat we ook nog naar de Russische markt gingen. Waarom deze zo heet, want de russen hebben er niets mee te maken. Het is gewoon een hele grote overdekte markt. Deze was overigens heel leuk. Ik heb er voor onszelf een mooi klein opiumpotje gekocht en voor Naomi een super leuke tas gemaakt van een cement zak!
Hierna terug naar het hotel. De middag was vrij te besteden. Inmiddels klapte mijn kop zowat uit elkaar. Ron is met een aantal mensen koffie gaan drinken op een terras en ik ben naar de kamer gegaan. Paracetamol genomen, de airco aan en op bed gaan liggen, heerlijk. Na een klein uur was Ron er ook weer. Ik had even behoefte aan rust, je bent de hele dag met mensen om je heen en dat is best wel vermoeiend naast alle indrukken die je hebt. Ron en ik zijn na een lekker dutje samen wat gaan wandelen, weer zoveel foto’s gemaakt! Op een terrasje lekker wat gaan drinken en toen zag ik een massagesalon aan de overkant. Daar bleek je voor 5 dollar een uur lang je voeten te kunnen laten masseren. Dat hebben we gedaan en het was toch lekker……. echt heerlijk, je voelde de vermoeidheid uit je benen trekken.
Gisteren had ik al een leuk restaurant gezien. Heel trendy. Ook zij hadden een dakterras op de zesde etage met uitzicht op de rivier. Heerlijke loungebanken, leuke tafeltjes om aan te eten en lekkere muziek. Was heel gezellig, erg lekker gegeten. Voor het eerst kon in Earl Grey thee krijgen en wat was het lekker. Terug naar het hotel. Foto’s uitgezocht voor het blog. Koffer opnieuw ingepakt (die steeds voller wordt) en nu mijn verslag schrijven. Dus ik eindig waar ik mee begon, het was een heerlijke dag. Morgen gaat de wekker weer om 5.45 uur. We gaan weg uit Phnom Pen en naar Angor Wat. Het blijkt dat de reis wel zeven uur zal duren, dus dat wordt een lange zit in de bus.