2013 Vietnam Cambodja Thailand
2013-03-11 Angor Wat
Om 8.00 uur zaten we in de bus op weg naar het tempelcomplex Angor Wat. Naast Jeroen ging er ook een lokale gids mee, genaamd Jerry. Hij is 29 jaar en spreekt prima Engels. Na een kwartier waren we er al. Bij de entree moesten we een foto laten maken die op je entreebewijs werd geprint. Zie foto. De entree is 20 dollar en veel ervan verdwijnt in zakken waar het niet hoort vertelde Jerry. We zijn Jeroen maar Tom gaan noemen vandaag. Het is al flink warm.
Wat kan ik er over vertellen. Het was adembenemend. Het is het grootste tempelcomplex ter wereld. Het is gebouwd in de 11e en 12e eeuw na Christus. Van oorsprong is het een hindoeïstische tempel maar een latere koning heeft het hindoeïsme en boeddhisme samengevoegd. Er moet nog veel gerestaureerd worden maar alle wanden zijn bedekt met reliëfs. Je ziet steeds iets nieuws. Als eerste zijn we naar de hoofdtempel gegaan en daarna naar de tempel waar alle bekende foto’s van zijn. Het ligt kilometers uit elkaar dus van de ene naar de andere tempel werden we met een busje gebracht. Er komen gemiddeld 20.000 bezoekers per dag, dus we waren bepaald niet de enige. Toch is het me gelukt om foto’s te nemen waar geen mensen op staan.
Het werd warmer en warmer. Kun je je voorstellen dat je kilometers rondloopt terwijl het 40 graden is? Je kon er niet tegenop drinken. Om 12.30 uur werden we naar een restaurantje gebracht waar we een heerlijke lunch kregen. Iedereen kreeg weer een fles water en hup daar gingen we weer. De tweede tempel stond midden in de jungle en daar staan bomen van 200 jaar oud die met hun wortels dwars door de tempel groeien. Prachtig, zie ook de foto’s.
We hebben er tot 16.00 uur rondgelopen. Nog wat gedronken en terug naar het hotel waar we weer om 17.00 uur waren. Compleet gevloerd. Jeroen vroeg in de bus wie er morgen nog een keer wilde om nog andere tempels te zien. Van alle 18 mensen van onze groep wilde er niemand. Ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat Jeroen een beetje teleurgesteld was, want hij vind Angor Wat een van de mooiste plekken op aarde. Maar ik kan jullie vertellen dat als je meer dan 7.00 uur in de hitte hebt rondgelopen dat je dit de volgende dag toch niet meer wil. Ik heb me nog nooit zo kapot gevoeld. Als de temperatuur lager was geweest had ik het waarschijnlijk wel gedaan.
Maar dit was echt slopend. Niet dat we er spijt van hebben want nogmaals het was adembenemend mooi. Nadat we in het hotel terug waren heb ik het een en ander aan was naar een laundry aan de overkant van het hotel gebracht. Inmiddels zijn alle kleren doordrenkt van het zweet en je kunt het daar laten wassen voor de luttele prijs van 1 dollar per kilo. Morgen is het weer klaar, heerlijk toch. Nu hebben we morgen een vrije dag. Waar we zeker een voetmassage gaan laten doen, ik kijk er naar uit want mijn voeten branden nog steeds. Om half zeven zijn we met Marijke en Wim gaan eten. Het is heerlijk maar het smaakt me niet omdat ik zo moe ben.
We hadden een fles wijn bij het eten en die heeft gemaakt dat ik het gevoel heb dat ik elk ogenblik kan omvallen. Na het eten nog even over een hele mooie kunstmarkt gelopen en toen ging de pijp uit. Ik wil nog maar een ding dit verslag schrijven en gaan slapen. Siem Reap is trouwens een hele leuke stad, met marktjes, eettentjes, bars etc. Het is er ook schoon dat hebben we nog niet veel gezien.